Remont -  utbildar dig & din häst!

Direktlänk till inlägg 7 juni 2014

Lagtävling idag, alla ändringar + tråkiga nyheter

Av Renee Knutson - 7 juni 2014 21:45

Vi kan ju börja med de tråkiga nyheterna.

I söndags började jag fundera på om Dizzy var väldigt trött för hon var inte alls sitt vanliga busiga överpigga jag i skogen, dagen efter så funderade jag ännu mer på vad som var fel (hon fick gå lugna pass eftersom hon själv bad om det), i tisdags red jag bara kort och då blev jag skum på om hon var ojämn fram och bad Frida att hjälpa mig böja henne dagen efter och satt så länge av. Dagen efter kunde dock Sandra hjälpa mig kolla i paddocken. I skritten kändes hon helt vanlig, men trava gjorde vi bara ett halvt varv och sen satt jag av och ringde veterinären. Då var hon klart halt, även om det inte var så mycket.

Olle kom ut igår och kollade henne. När jag ringde honom var jag mitt vanliga lite udda jag "Hej, mitt sto har fått ensidig eller dubbelsidig kotledsinflammation...Kan du komma ut och kolla henne och sen behandla henne?" Jag fick ett lite fundersam "jaha...och varför tror du att hon har det?". Men när han kom ut så började vi att böja henne på rakt spår eftersom jag kände mig så pass säker på vad problemet var. 1,5grader halt på höger fram och 2,5grader på vänster fram =( Höger fram är dock det ben hon har pålagringar på så det kändes skönt att inte det var sämst.

Veterinären och alla runt mig håller i alla fall med om att det säkert kommer från den enorma omställning hon gjort när allt helt plötsligt börjat fungera så himla bra. Trots att jag varit väldig försiktig med att trappa upp jobbet för henne.

Så nu är hon behandlad och ska kollas igen om tre veckor. Tills dess boxvila, sjukhage och promenader. Stackars gumman!! Bara att hoppas på att det har med allt annat att göra och att det inte är så att hon helt enkelt inte är hållbar nog i sin kropp. Sånt är ju inte lätt att veta förrän sista dagarna i en hästs liv är klara.




Jag har ju tidigare skrivit om att jag kommer göra flera ändringar i livet. Kanske inga världsomvälvande för någon annan, men för min del gör de stor skillnad. Tre större grejer är det:


1. Flytten till stallet som går till helgen. Jag kommer då att hyra ett hus med gäststuga (perfekt till kurser och läger) samt garage, som det tar ca 30sekunder att gå från till stallet. Dessutom blir det inte ens dyrare i slutändan än där jag bor nu trots större boyta och en gäststuga.


2. Den ridskola jag och Sara testade att samköra kommer att delas upp så att jag har gruppträningar och de som vill/behöver kan hyra häst av Sara. Dressyrgruppen på måndagar fortsätter som vanligt eftersom de haft det som en helt vanlig gruppträning sedan innan. Samma sak med hoppgruppen på torsdagar. Utöver det vet jag att barngruppen på måndagar kommer att fortsätta. Och troligtvis en knattegrupp på torsdagar även om det inte är helt klart ännu.


3. Blekinge/Skåne träningarna har jag ändrat lite "reglerna" för och det är just nu under diskussion om det går att lösa på ett bra sätt så att träningarna kan fortsätta, men troligtvis mer sällan. Jag kommer då att vilja ha minst 5pass per ställe och totalt 20pass i "rad". Så att man t.ex kan köra en kväll med 5deltagare och en dag med 15deltagare på allt från ett till fyra ställen.




Lagtävling har vi varit på idag.

Den sista omgången av division III för oss gick hos Tunabygdens HS och det var två sargade lag som dök upp.

Vårt lag red på tre ryttare (vilket man får lov att göra en gång under en division), varav Lottie hade åkt av hästen en vecka tidigare och fortfarande var rejält mörbultad, Victoria fick låna Jaleoso för hennes egen verkar ha fått en allergisk reaktion på ett insektsbett och såg ut som helsike på ryggen. Hon hade aldrig ens suttit på honom innan tävlingen! De två gissade jag dock på skulle passa varande enormt bra! Jag kom med Magnum som ska till tandläkaren (och har enormt behov av det) på måndag. 

Det andra laget slutade med att de också fick rida på tre ryttare för Sandra blev magsjuk och fick stanna hemma.


Det slutade med att Victoria och Jaleoso vann första klassen på 67,5% (LC:2) och koom tvåa i lagklassen individuellt på 65,66%. Jag red på 60% med Magnum i bägge klasserna och i det som var med vänsterställning fick han sjuor rakt igenom och det som var med högerställning fick han femmor rakt igenom...snacka om att tänderna spökar för honom. Ska bli skönt att ha det fixat och då tror jag att han kommer utvecklas enormt mycket. Han vill ju inte ta någon vettig kontakt med handen nu och det påverkar ju precis allt i ridnignen eftersom resten av kroppen inte kan bli så smidig och följsam som den behöver vara.

Vi slutade i alla fall på andra plats med laget, vilket jag tyckte var starkt gjort med alla problem vi haft. Men totalt vann laget zonen och är ju sen innan klar för final. Så nästa helg bär det av till Värnamo, men först ska Jaleoso tävla med mig i Finspång på fredagen. Och jag ska flytta in i huset på lördagen....full helg?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Renee Knutson - 6 april 2017 21:26


Jag har fått den äran av att bli Team ryttare för Team Total! Den här presentationen ligger ute på facebook sidan "Funktionsfodret Primero Total": (mer om mina tankar kring att vara teamryttare/profilryttare och sponsrad nedanför bilden)   ...

Av Renee Knutson - 30 mars 2017 21:03

Jag är precis hemkommen efter två dagars träning på Fors Gård i Stockholm för Julio. Lika välbehövligt som alltid! Och det var alldeles för länge sen sist jag kom iväg.   Jag plockade med mig Alexander den här gången och första passet börjar so...

Av Renee Knutson - 26 mars 2017 20:50


Ibland är det väldigt roliga nyheter men får dela med sig av.   Jag blir sponsrad av och profilryttare för Equikraft!     Equikraft (www.equikraft.se) och Ulrika, som driver företaget, kom jag i kontakt med i samband med att jag hade sa...

Av Renee Knutson - 21 mars 2017 20:11

Årets första tävling gick av stapeln i söndags och var i Kalmar. Bägge pojkarna följde med ner och det blev en lång dag då Alexander startade tidigt i första klassen och Magnum placerade sig i bägge sina klasser som gick efter. Alex har inte vari...

Av Renee Knutson - 1 mars 2017 18:17

Jag tror att alla tränare har gemensamt att man till 99% stöter på samma problem hos ryttarna. Vissa problem som ryttarna själv upplever och andra som ryttarna inte vet om men som gör livet så mycket lättare med ridningen om man kommer tillrätta med ...

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards