Remont -  utbildar dig & din häst!

Direktlänk till inlägg 30 maj 2014

Vackra Distinguida LXI

Av Renee Knutson - 30 maj 2014 20:04

Dizzy har ju varit ett ständigt orosmoln under en lång tid nu. Så klart sen jag var iväg och kollade henne i Husaby förra juli, men också innan det när jag inte kunder förstå mig på henne och de konstiga reaktionerna hon hade.

I april provade jag att rida henne på stång och kapson och efter det så har oron försvunnit. Hon känns himla bra på den betslingen och då har allt annat i kroppen på henne släppt. Sen är det så klart inte säkert att hon kan gå hur högt i sin utbildning som helst eller att hon orkar tränas i tävlingskondition, men de bekymren får jag ta när dom kommer.

Jag har en tendens att glömma bort hur lite hon faktiskt är riden. Hon reds in den vintern hon blev 6år och behandlades som 7-åring för alla pålagringar och hade därmed ca 6månaders rehab eftersom jag ville sträcka ut på den så mycket som möjligt. Men egentligen är hon bara riden på ett sätt som hon gillar fullt ut sen april eftersom det var då hon slutade stå emot (för att jag lyckades hitta rätt alternativ till henne). Så ungefär som en "normal" fyraåring skulle jag vilja säga.


I onsdags så hade vi en träningstävling på hemmaplan. Normalt är Dizzy helt hispig när såna saker inträffar, men då var hon bara lite taggad, inte rädd som hon varit tidigare. Det kanske också hänger ihop med att hon kan slappna av bättre nu när hon trivs med sin utrustning. Jag tyckte att hon kändes rätt trevlig i LC:1, men som vanligt så ser hon alltid väldigt mycket bättre ut än hon känns. Vi belönades med 71,48% och flera åttor i protokollet. Givetvis hade vi blivit bedömda lägre på en riktigt tävling, men det var ändå väldigt roligt att få den kritiken vi fick.

I LB:2 var hon väldigt mjuk och loss i sin kropp, men hon blev också snabbt trött och det syns i filmen. Nacken droppar mer och mer ju längre in i programmet vi kommer och hon orkar inte riktigt hålla ihop sig. Men hon fick ändå 62,33%.


Här är filmen från i onsdags:


Nu får hon ju så klart inte gå riktiga tävlingar på den betslingen, men vi kan träna på den och jobba med henne så att hon går för så små hjälper att jag till slut kan lägga över henne på kandar. Jag testade ju att rida henne på kimblewick (utan kapson) och insåg då att kapsonen hjälper henne väldigt mycket. Hon lägger lite vikt på den och den får lov att ta upp alla "missar" så den tyngden inte hamnar i munnen när det blir fel. När jag hade bara kimblewick på henne så slutade det med att hon stack ut tungan ur munnen, vilket aldrig hänt innan. Så det kommer krävas tid, tålamod och konsekvent utbildning om det ska finnas en chans att denna damen ska kunna tävla i framtiden.
Inte för att det är det viktigaste på något sätt, men det är ett bra sikte att ha. Jag blir i alla fall bra mycket mer konstruktiv när jag har ett sånt mål att sikta in mig på. Men om hon bara kan fortsätta hålla och vi får ha kul ihop så är det ändå det viktigaste.



Magnum blev vaccinerad i måndags och han är så klart den enda hästen jag varit med om som reagerat på vaccinering...han fick feber dagen efter och har fått ta det lugnt. Idag var första dagen vi tog oss en tur i skogen och nu ska det nog gå att rida honom normalt. Jag bara väntar på att det ska bli den nionde så jag kan få åka iväg och kolla hans tänder! Jag hoppas verkligen att dom hittar något och att det är det som spökar.



Lite sommaruppdatering:

7/6 Omgång tre av division III storhäst dressyr med Magnum hos Tunabygdens RF

9/6 Magnum ska få sina tänder kollade

13/6 Jaleoso tävlar LB:2 och LB:3 i Finspång

15/6 Magnum får finalen i division III dressyr i Värnamo

Här någonstans bör jag också flytta till nya huset

15-17/6 kommer min syster, hennes man och två barn och hälsar på

21-22/6 Blekinge/Skåne helg med träningar

Ridlägret i Skåne är inställt p.g.a för få anmälda (skulle varit veckan efter midsommar)

25/6 Jaleoso tävlar LB:2 & LA:3 i Mantorp

28-29/6 Tantläger i Nymölla, Bromölla, även chans till träningar Blekinge/Skåne

4-6/7 Tantläger i Frösvi hemma hos mig

19/7 Superhelg hos Udden. Magnum startar LB:2 & LB:3. Jaleoso startar LA:3 och debuterar LA:4

26/7 Semestercupen med Jaleoso (klubbtävling med både dressyr och hoppning).

1-3/8 Tävlingsläger hemma hos mig.

11-13/8 Knatte-barnläger hemma hos mig


Dessutom fortsätter gruppträningarna för knattar, barn, vuxna/tonåringar inriktning dressyr och hoppning under sommaren.


Jag lär hinna peta in lite mer i det där...t.ex. fler Blekinge/Skåne helger. Men full rulle var ordet, men roligt är det!!

Det finns platser kvar på lägren (förutom det i Nymölla) så vill ni haka på så säg till!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Renee Knutson - 6 april 2017 21:26


Jag har fått den äran av att bli Team ryttare för Team Total! Den här presentationen ligger ute på facebook sidan "Funktionsfodret Primero Total": (mer om mina tankar kring att vara teamryttare/profilryttare och sponsrad nedanför bilden)   ...

Av Renee Knutson - 30 mars 2017 21:03

Jag är precis hemkommen efter två dagars träning på Fors Gård i Stockholm för Julio. Lika välbehövligt som alltid! Och det var alldeles för länge sen sist jag kom iväg.   Jag plockade med mig Alexander den här gången och första passet börjar so...

Av Renee Knutson - 26 mars 2017 20:50


Ibland är det väldigt roliga nyheter men får dela med sig av.   Jag blir sponsrad av och profilryttare för Equikraft!     Equikraft (www.equikraft.se) och Ulrika, som driver företaget, kom jag i kontakt med i samband med att jag hade sa...

Av Renee Knutson - 21 mars 2017 20:11

Årets första tävling gick av stapeln i söndags och var i Kalmar. Bägge pojkarna följde med ner och det blev en lång dag då Alexander startade tidigt i första klassen och Magnum placerade sig i bägge sina klasser som gick efter. Alex har inte vari...

Av Renee Knutson - 1 mars 2017 18:17

Jag tror att alla tränare har gemensamt att man till 99% stöter på samma problem hos ryttarna. Vissa problem som ryttarna själv upplever och andra som ryttarna inte vet om men som gör livet så mycket lättare med ridningen om man kommer tillrätta med ...

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards