Remont -  utbildar dig & din häst!

Alla inlägg den 18 maj 2014

Av Renee Knutson - 18 maj 2014 21:45

Idag red vi omgång två av division III och det gjorde vi på hemmaplan. Riktigt lyx att kunna göra iordning hästen hemma i stallet, sitta upp och rida på en minut (eller mindre) till tävlingsbanan.

Magnum känns allt starkare och smidigare och till och från går han riktigt bra. Men oftast bara några steg i taget och ju mer han känns bra desto mer känner jag att det finns ett problem kvar, vilket jag tror är i hans mun. Han biter sig hela tiden fast i höger hand och jag får hela tiden sitta och mecka för att hålla honom loss, men det blir allt mer så att han gärna lägger huvudet lite på snedd. Så det blir ett till tandläkarbesök. 

Sist vi var inne (precis när han kommit till mig, förra april) så hade han en vargtand som var nernött till tandköttsnivå samt att han haft så ont av den att han undvikit att tugga på den sidan. Utöver det hade han ett relativt normalt bett som behöver hållas efter vart annat eller vart tredje år, men jag tänker att när han börjat tugga korrekt igen så kanske det har uppkommit hakar på den sidan som han inte använt så mycket innan.

Jag hoppas i alla fall att det är ett tandproblem. Det skulle också förklara varför hans låsningar återkommer hela tiden. Och varför det är så att när han går på stång så blir han stilla och fin i munnen/nacken men börjar låsa sig i länd/höft istället.

Det är så mycket häst i Magnum och så bra steg i honom och det är enormt frustrerande att han känns lite tassig och trippig att rida på. Så här rör han sig löst (men rör sig inte i närheten av likadant när han har bett i munnen...eller bettlöst för den delen), filmen är från när han skulle säljas förra året:



Så resultaten idag var inget att hurra över. Carina som dömde är visserligen sparsam med poängen (men på ett bra sätt), men det var ändå inget vettigt. 57% i första klassen och närmre 60% i andra klassen.

Trots att jag nu misstänker att han har problem i munnen så kommer jag fortsätta att rida honom och han kommer få gå sin inplanerade tävling nästa helg. Så tappar han inte allt för mycket i sin kropp som nu börjar bli riktigt fin.


Lagfoto från idag:

 


Från vänster till höger (med högst procent till vänster):
Lena Johansson med Nikele

Victoria Nöid Ericson med Nike

Lottie Holmstrand med Nemo

Jag & Magnum (vad jag håller på med på kortet vet jag inte riktigt)



Jag har under denna veckan lyckats ha migrän tre av dagarn (inkl idag). I måndags så mycket att jag fick avblåsa allt, idag lite lindrigare. Så nu kommer Sandra att behandla mig med massage och pharmalight lite intensivt ett tag och sen underhålla det kanske en gång i veckan. En del av migränen är typiskt "tjejproblem", men jag får också migrän  när axlarna blir spända och säg den hästmänniska som inte använder axlarna mycket i stallet! Så det är ryggen och axlarna hon ska försöka komma åt så den migränen försvinner. Hon tog en omgång idag och jag känner mig lätt mörbultad och lite illamående (illamåendet kan ju iofs vara kvarleva av migränen).


Tantlägret som är 4-6/7 samt tävlingslägret som är 1-3/8 har fått in anmälningar så de två lägren kommer att bli av. Det ska bli kul att få använda gäststugan som kommer finnas på nya stället!

Där flyttar jag troligtvis in i mitten av juni och förhoppningsvis får jag sällskap av min syster, hennes man och två barn som kommer och hälsar på. Så då blir det en rejäl invigning direkt efter inflyttning. Under en halv minut till stallet att gå och jag har sommarhagar runt om huset. Riktig lyx!

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards