Remont -  utbildar dig & din häst!

Direktlänk till inlägg 1 maj 2014

Lite piaff och passage i vardagen...

Av Renee Knutson - 1 maj 2014 20:42

Idag har vi haft sitskurs i Frösvi.

Fem deltagande var det, förutom lite fler som höll oss sällskap från marken. Två ridpass samt lunch och teori, vilket var uppskattat av alla som var med. VI hade trevliga diskussioner och gick in på mycket detaljer vilket jag ju alltid tycker är jätte intressant. Det har varit allt från att med sitsen hjälpa hästar som rör sig lite snett, till att hantera sin ridrädsla och övervinna den, till att kunna vara en bestämd ledare och att återkomma som ryttare och gå mot den forna glansen. Älskar när det är stor variation på ryttare och hästar!

Dizzy gick med som skolhäst och det gjorde hon väldigt bra. Jag blir allt mer hoppfull med den damen. Jag kunde se att hon har en aningens svårt för att röra sin högra höft korrekt (vilket ju också känns), men jag hoppas att det går att bygga upp så att det inte märks längre. Det är egentligen det enda som oroar mig lite med henne fortfarande.

Om hon kan tävla eller inte spelar ju egentligen ingen roll, jag har inget behov av tre tävlingshästar. Men visst hade det varit kul. ;)


Med Magnum red jag ut ihop med Lottie och tre knattar. Alla ponnies gick prydligt och lydigt på rad med tre duktiga små ryttare som hanterade ridningen och uteritten perfekt. Första gruppen knattar fick en körlektion av Lottie istället för deras vanliga lektion. Jag utgick från att min skalle skulle vara väldigt slut efter kursen och planerade då in knattarnas lektion efter det. Hoppgruppen som normalt är vid 19:10 har fått flytta till söndag för det fanns inte en chans att jag skulle orka med allt det på en dag.


Det som riktigt gjorde min dag idag, ridmässigt, var Jaleoso. Han är verkligen underbar den killen och det är så skönt att få rida honom igen och få sitta på en häst som är så pass välutbildad som han är och som bara fungerar rakt av. Han förstår inte alls varför han får ta det lite lugnare nu när han stått nästan två veckor. Han har blivit skrittad två dagar, ridits ut i alla gångarter lite lättare i två dagar och sen ridits lite mer krävande nu i två dagar.

Idag tog vi på kandaret och red i paddocken. Vi hade sällskap av två andra ekipage och det drar alltid igång honom lite. Men efter någon minut hanterade han att han var arg på dom andra (min paddock, typ) och använde trycket till vettiga saker. På beställning kom det riktigt trevliga steg i passage och piaff, om och om igen när jag bad om det. Underbart att få sitta och riktigt leka med det igen.

Galoppen har fått sig en liten törn av att han stått, det är ju hans svagaste gångart och den märks direkt när han inte är stark nog. Men den lär ta sig snabbt. Han gjorde också riktigt trevliga skänkelvikningar och öppnor, vilket han inte velat tidigare på kandaret eftersom han inte är van vid att gå till en stång som yttertygel på det sättet.



På söndag är det tävling i Oskarshamn (Fagereke RF) för Magnum. Jag har egentligen anmält honom till en klass för högt, men jag vet att det är bra för min egen ridning för jag skärper till mig lite med hur mycket jag begär av hästen. Då mer detaljer istället för ren utbildning/styrka. Han är anmäld till en LB:3 och en LA:3. Första klassen borde han klara fint även om vi fortfarande har en hel del att arbeta med. LA:3 hoppas jag att han fixar på 55%, men mer än så kan jag knappast hoppas på. Men som exempel på vad jag tycker att det kan ge så tycker jag att övergångarna från galopp har varit lite si så där med honom (fattningarna däremot har varit riktigt bra). I LA:3 ingår inridning i galopp och direkt in i en halt. Första gången jag testadet det så föll hela hästen isär (massa travsteg och ingen bra form), så klart...hade inte förväntat mig annat. Men vi tränade under ett pass på det (och annat så klart) och två dagar senare när vi var i paddocken igen kunde jag be om halt ur galoppen och bara få ett balanserat travsteg som mellandel. Det är en jäkla skillnad på så kort tid.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Renee Knutson - 6 april 2017 21:26


Jag har fått den äran av att bli Team ryttare för Team Total! Den här presentationen ligger ute på facebook sidan "Funktionsfodret Primero Total": (mer om mina tankar kring att vara teamryttare/profilryttare och sponsrad nedanför bilden)   ...

Av Renee Knutson - 30 mars 2017 21:03

Jag är precis hemkommen efter två dagars träning på Fors Gård i Stockholm för Julio. Lika välbehövligt som alltid! Och det var alldeles för länge sen sist jag kom iväg.   Jag plockade med mig Alexander den här gången och första passet börjar so...

Av Renee Knutson - 26 mars 2017 20:50


Ibland är det väldigt roliga nyheter men får dela med sig av.   Jag blir sponsrad av och profilryttare för Equikraft!     Equikraft (www.equikraft.se) och Ulrika, som driver företaget, kom jag i kontakt med i samband med att jag hade sa...

Av Renee Knutson - 21 mars 2017 20:11

Årets första tävling gick av stapeln i söndags och var i Kalmar. Bägge pojkarna följde med ner och det blev en lång dag då Alexander startade tidigt i första klassen och Magnum placerade sig i bägge sina klasser som gick efter. Alex har inte vari...

Av Renee Knutson - 1 mars 2017 18:17

Jag tror att alla tränare har gemensamt att man till 99% stöter på samma problem hos ryttarna. Vissa problem som ryttarna själv upplever och andra som ryttarna inte vet om men som gör livet så mycket lättare med ridningen om man kommer tillrätta med ...

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards