Remont -  utbildar dig & din häst!

Alla inlägg den 23 april 2014

Av Renee Knutson - 23 april 2014 21:31

Och det innebär att från att det att de röda dagarna började innan helgen så har jag haft fullt upp. Lovveckorna är alltid såna. De som går i skolan är lediga och vill passa på att träna extra, vi har också knatteläger utöver det.

Så det är lite "vänta...jag ska bara...eller nej just det...det hinner jag inte denna veckan" (städa, fixa, dona...inte riktigt så illa att jag inte hinner äta i alla fall ;) )

Till helgen åker jag dessutom till Skåne för två dagar med lektioner. De tar ut sin rätt dom resorna, men samtidigt är jag alltid enormt inspirerad när jag kommer hem och det är värt en hel del.


Jag har hunnit få ut Pinot på annons.

Han är ju en helt otrolig kille och sättet han rör sig är helt sanslöst. Lite styrka på det så är det på en nivå som större delen av hästvärlden aldrig får framför ögonen i verkliga livet.

Lite bilder på honom, och en film:

 

 

 

 

 

 

 




Igår, när jag inte kunde vara med typiskt nog, så kom kiropraktorn till stallet och gick igenom Jaleoso, Dizzy och Magnum. Jaleoso har ju inte gått på ett bra tag nu p.g.a kastreringen. Han kunde konstatera att han inte kändes låst i höften (gjorde han inte sist heller), men var spänd i sin nacke. Det är väl lite typiskt honom med tanke på hur hans nacke är formad kanske, för nu är det i alla fall inte ridningen som kan ha gjort det.

Dizzy var bättre, men behöver fler behandlingar. Ska bli spännande att känna hur hon känns. Hon var väldigt mycket bättre efter första behandlingen.

Magnum var fortsatt låst i högra delen av sin höft och högra sidan av nacken, precis som vanligt. Han är ju lite hopplös eftersom han själv sätter spänningar i nacken när han har kvar rörelse/muskel-minnet av att han har ont av en vargtand. Jag satte på honom stången för tre gånger sen och det har kommit åt en hel del av all....ursäkta, men....skit han har för sig för att "komma undan". Och då komma undan något som inte är ett problem längre och inte har varit på ett bra tag.

Sista passet gick han så där kanonbra efter att han hunnit vänja in sig lite på stången och mot slutet la jag över honom helt på kapsonen och då gick han hur bra som helst. Men istället kom grundproblemet fram...hans sneda höger höft. När han inte kunde gå emot högertygel (och smälla runt med huvudet som han ibland gör) så började han luta sig inåt i övergångarna, men det kan jag leva med för det problemet kan jag hjälpa honom med eftersom det är ett faktiskt problem (ja och så klart att han får hjälp av kiropraktorn och fysioterapeuten) och inte ett han tror finns som bara skapar massa mer problem.

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards