Remont -  utbildar dig & din häst!

Alla inlägg den 12 april 2014

Av Renee Knutson - 12 april 2014 22:42

Dizzy har nu gått fyra gånger på stången och går så himla kanonfint på den så jag är totalt överlycklig!

Helt avslappnad och tillfreds, nu går hon som en helt normal ridhäst med vettig utbildning bakom sig. Hon är en aningens rädd om sitt högra bak i sidförflyttningar, men mest "känna efter" läge, inte ont läge. Så det går nog bra så snart hon fått komma igång och vänja sig vid att kunna röra sig utan spänningar.


Jag säger inte att stången är ett universalmedel på något sätt och det krävs att ryttaren är både van att rida på den och inte använder den för att knöla ihop hästen för att den ska ha en möjlighet att hjälpa hästen inte förvärra läget.

Men på några få hästar kan den göra underverk. Jag hade ett halvblodssto som tonåring och upp i tjugoårs åldern som var likadan. Hon gick kanon på stång och skit på tränsbett.

Detta med stången innebär också att jag inte vill starta Dizzy i dressyrtävling på ett bra tag (tills jag vågar prova tränsbettet igen) så nu har jag snällt nog fått lov att låna Presley av Rehnee. Han lånade jag förra året under division II en start när Magnum fick anaplasma, Jaleoso var halt och Dizzy var under rehab. Nu är det dock division III det gäller och första omgången är nu på lördag. Möjligtvis överväger jag att ha Dizzy omgång tre (i juni) om det känns som att hon kan slappna av även på tränsbett vid det laget. Magnum är ju utlånad till Sandra under division III tävlingarna...och Presley är en väldigt trevlig tävlingskompis så jag klagar inte.


Jag och Presley i Västervik förra hösten.

 


Det stora problemet med Dizzy nu är att hålla sig i skinnet och inte överträna henne...för nu vill jag ju bara träna, träna, träna med henne. ;)


Jaleoso ska ju på måndag kastreras och också sövas, vilket jag är lagom nervös och orolig över =/
Det ska bli skönt att ha honom hemma igen efter det och veta att allt är okej (hoppas jag).

Han har i alla fall hunnit vänja sig vid kandaret. Red honom igår med det för andra gången och efter att ha fått gasa en hel del i trav och galopp i stora paddocken så slappnade han av och vågade länga på steget. Han har varit lite återhållsam och inte velat tänka ordentligt framåt trots en väldgt lätt kontakt med handen. Men jag misstänkte den reaktionen redan innan jag satte på kandaret. Jaleoso har haft enorma problem med kontakt och tryck på och runt öronen, han har haft såna panikreaktioner att han haft sönder saker och nästan sig själv till och från. 99% av de reaktionerna är nu helt borta, men kandaret trycker ju så klart i nacken (och dessutom bakom "käken") vilket gjort att han hållt emot istället för att länga ut nacken (som i min värld är primära syftet med en stång).

Så nu får han vila lite på inlärningen av kandar medan han läker ihop.


Magnum har jag själv inte hunnit göra så mycket med sedan sist jag skrev eftersom Sandra haft honom lite och fått repa inför tävlingen på lördag.


Pinot ska ut på annons och på måndag ska vi lyckas sammanstråla både fotograf, jag och kamerakvinna...

Han är ju helt fantastisk Pinot! Vilket enormt steg han har, som dessutom är så mjukt att man utan problem kan sitta ner även om man ber honom gasa på rejält i traven. Han hade varit så kul att få se hos en satsande handikappryttare som behöver en häst som kan hävda sig i alla sammanhang, men samtidigt en som är mjuk och lätt att sitta på. Den kombinationen är ju inte ofta man stöter på.

Vi hoppas att vi kommer hitta en riktigt duktig ny ägare till honom som kan ta hand om honom och bygga upp honom förståndigt och långsiktigt så han kan få utvecklas till sina fulla potential!


Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards