Remont -  utbildar dig & din häst!

Direktlänk till inlägg 1 april 2014

Lite flyt just nu

Av Renee Knutson - 1 april 2014 21:30

Under hösten och vintern har det känts som att jag stått och trampat vatten lite med hästarna. Alla tre har haft något som de behövt ta sig igenom med hjälp av kiropraktor/fysioterapeut och ingen har varit helt i toppform. Men nu känns det som att det börjar flyta på med dom alla tre.

Dizzy har ju mycket kvar innan hon kanske kan fungerar bra, men hon blir allt bättre. Nu är hon väldigt framåt och explosiv istället för att hon går och bromsar lite. Så klart har det slagit över lite väl mycket åt framåt hållet, men så är det ju är man utvecklar både dom och sig själva. Så med henne får jag upp hoppet allt mer för varje vecka som går.


Magnum blir allt starkare och mjukare även om det emellanåt blir så att rumpan sladdar ut när man ska försöka runda honom. Jag har ju haft lite problem med hans turbo...den är konstant inkopplad och framåt är aldrig några problem, men avslappning och övergångar neråt (speciellt ur en ökad galopp) har varit krångliga, men nu börjar det komma tillrätta också.

Jaleoso har aldrig gått så bra och nu börjar det synas att han blir allt bättre i kroppen. Han är det dock bestämt med att han ska kastreras i mitten av april, vilket ju gör att tävlingarna med honom får ett uppehåll tills han läkt ihop. Jag hoppas att han kommer fortsätta vara en utmaning att arbeta med så han inte blir tråkig valack helt igenom.

I mitt liv är det utmaningarna som är det bästa. Det som flyter på allt för snällt blir snabbt tråkigt.


Vi var ju i Västervik och tävlade dressyr i söndags. Magnum och Jaleoso var med och Lottie var som vanligt med och höll ordning på oss allihop, vilket behövs.


Magnum gick LC:1 och LB:1. Han har ju sina problem med att han blir ängslig och spänd och han har en lustig egenhet som är att han är rädd för väggarna på nya ställen så när jag rider in på banan ser det lite annorlunda ut än när andra gör det. Om jag får lov att rida in på banan innan man får startsignal så går Magnum i skritt på långa tyglar med mulen mot väggen och undersöker den hela varvet runt om vi hinner. Ser lite lustigt ut, men det fungerar. Dett var tredje riktiga tävlingen han gör och för varje gång blir han mer avslappnad så snart behöver jag nog inte tänka på om han är ängslig eller inte. Film på honom från tävlingen: 

<iframe width="420" height="315" src="//www.youtube.com/embed/u-NPs-NXDgE" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>


Jaleoso gick LB:1 och LA:1. Han hade rikligt med vårkänslor, men gick riktigt bra på framridningen och i collectingringen, men inne på banan kände han att han tappade kollen på världen runt omkring och blev väldigt spänd, springig och gapig tyvärr.

<iframe width="420" height="315" src="//www.youtube.com/embed/bKDZjOCLaic" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>




Idag har jag haft ett migränanfall som hette duga. Jag har bara vaknat med migrän en gång tidigare i livet (normalt smyger det sig på om kvällarna de gångerna jag får migrän) och då mådde jag lika illa som jag gjort idag. Lite vettigt har jag fått gjort, men det har inte gått i många knop och jag har mest legat i sängen/soffan med katterna som sällskap. Nu på kvällen fick jag massage av Sandra som jag tror kommer göra att jag mår bättre imorgon ihop med att migränen troligtvis har försvunnit.

Jag har haft en period där jag jobbat väldigt mycket och när jag tycker att jag jobbar mycket då är det helt klart för mycket. Jag vill ju egentligen jobba i princip konstant, men det måste finnas lite tid att vila också och hinna umgås med folk man tycker om. Det kommer bli en hel del förändringar i livet från och med sommaren. Jag kommer skriva om dom allt eftersom de börjar närma sig att träda i kraft.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Renee Knutson - 6 april 2017 21:26


Jag har fått den äran av att bli Team ryttare för Team Total! Den här presentationen ligger ute på facebook sidan "Funktionsfodret Primero Total": (mer om mina tankar kring att vara teamryttare/profilryttare och sponsrad nedanför bilden)   ...

Av Renee Knutson - 30 mars 2017 21:03

Jag är precis hemkommen efter två dagars träning på Fors Gård i Stockholm för Julio. Lika välbehövligt som alltid! Och det var alldeles för länge sen sist jag kom iväg.   Jag plockade med mig Alexander den här gången och första passet börjar so...

Av Renee Knutson - 26 mars 2017 20:50


Ibland är det väldigt roliga nyheter men får dela med sig av.   Jag blir sponsrad av och profilryttare för Equikraft!     Equikraft (www.equikraft.se) och Ulrika, som driver företaget, kom jag i kontakt med i samband med att jag hade sa...

Av Renee Knutson - 21 mars 2017 20:11

Årets första tävling gick av stapeln i söndags och var i Kalmar. Bägge pojkarna följde med ner och det blev en lång dag då Alexander startade tidigt i första klassen och Magnum placerade sig i bägge sina klasser som gick efter. Alex har inte vari...

Av Renee Knutson - 1 mars 2017 18:17

Jag tror att alla tränare har gemensamt att man till 99% stöter på samma problem hos ryttarna. Vissa problem som ryttarna själv upplever och andra som ryttarna inte vet om men som gör livet så mycket lättare med ridningen om man kommer tillrätta med ...

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards