Remont -  utbildar dig & din häst!

Alla inlägg den 30 januari 2014

Av Renee Knutson - 30 januari 2014 20:53

I onsdags provade jag på yoga för första gången.

Jag har ju normalt svårt att sitta still och tycker om att ta i, så yoga blir lite utmaning för mig. Men när jag fokuserar på den biten som jag behöver mest: länga ut musklerna så känns det väldigt bra. Och eftersom jag nästan bara kan fokusera fullt ut (bara ha en sak i huvudet) när jag har lektioner eller när jag rider så är det bra träning för mig att försöka fokusera på bara mig själv. Tror det blir en bra vår för min kropp med den träningen.

Jag upptäckte när jag satte mig på mattan (sällan man sitter så "hårt") att vänster höften är lite högre än min högra så det har väl satt sig något skit i kroppen efter skadan förra maj. Får ta tag i det.


På tal om att ta tag i kroppar och skador så kommer Sandra imorgon och ska gå igenom hästar.

Magnum reflekterade jag över har inte bara svårt att länga ut steget och är allmänt nipprig utan har också tappat sin naturliga härligt "gungiga" mellantrav som han tidigare fallit in i när man råkat be om för mycket tempo. Så det ska bli skönt när Sandra fått hjälpa honom några gånger så han kan länga ut musklerna helt igen. Ska se till att tänka på att samköra länga muskler med att rätta låsningar nästa gång det inträffar att det behövs.

Dizzy fortsätter vi med som vanligt och Jaleoso ska också gås igenom.  Upplever fortfarande att en liten del av problemet sitter kvar med det ger sig väl med lite mer omvårdnad. Pinot får sig också en omgång.


Den där Pinot är för övrigt helt otrolig. Han är enormt stor (runt 174cm, vilket är ovanligt för en PRE) och har gångarter som inte är av denna värld. Hel otroliga är dom. Ändå så är han fullkomligt balanserad (är inte så gammal och inte utbildad jätte mycket ännu även om det tar sig fort), extremt mjuk (jag hade kunnat sitta ner i en ökad trav på honom utan att ens anstränga mig) och helt stabil. Jag har väntat lite med galoppen uppsuttet eftersom jag velat stärka honom först, men för ett tag sen så tog vi första galoppen...och ja...vad säger man.

Han är (vad jag vet) inte galopperad under ryttare förut (och skulle han vara det så är det någon enstaka gång). Jag ber om galopp från trav. Hästen växlar utan minsta spring eller obalans och ligger i vårt lilla ridhus och rullar hur obekymrat som helst. Jag ber om avsaktning och förväntar mig en stor obalanserad trav som alla unga ovana hästar bjuder på i början. Nej då...han saktar ner till en balanserad arbetstrav direkt.

En dröm är den hästen! Jag hoppas att han får komma till någon som vill ta vara på hans kapacitet och som verkligen är en duktig ryttare som han bygga upp honom som han behöver och förtjänar!


Alfonso kastrerades i måndags efter att affären med honom var helt klar. Jag är ju jordens hönsmamma när det gäller såna saker så veterinären fick komma ut tre gånger i rask följd eftersom det först samlades blod som fick tömmas och sen trodde de i stallet att det såg ut så igen (fast då hade det svullnat som det "skulle"), jag var borta över kvällen, och sen för att en hudflik släppte och fick klippas bort. Veterinären, kan påpekas, är känd för att vara duktig på kastrationer, men ibland blir det ju som det blir. Nu ser allt ut som det ska och han är pigg och glad.

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards