Remont -  utbildar dig & din häst!

Direktlänk till inlägg 27 januari 2014

Att lita på sin känsla

Av Renee Knutson - 27 januari 2014 22:41

Folk tycker ibland att jag är lite konstigt eftersom jag när jag rider ibland säger att "det känns inte som att han/hon kan det". Då menar jag inte utbildningsmässigt. Utan att jag får känslan av att hästen inte kan vara stabil i formen, att den inte kan ställa sig på ett håll, att den inte kan länga steget mer. Jag behöver inte mecka med det för att veta om det går eller inte går, jag får oftast bara en klar känsla så fort jag suttit på hästen någon minut.

Vid detta laget så har jag lärt mig att min gissning kanske inte alltid slår rätt om vad som är problemet, men jag har alltid haft rätt om att det är något med hästen som gör att den inte kan.


Det är så klart svårare med min egna hästar för de rider jag för ofta. Men jag har haft känslan av att Magnum har problem i sin kropp, baktill, med muskelspänningar (min gissning, jag hade inte tryckt på musklerna alls för att kolla). Han har varit enormt pigg, men också haft svårt att slappna av och han vill inte komma igång och länga steget. Vilket känts som att han inte kan, inte att han inte förstår eller vill. Idag kollade Sandra på honom och hon hittade en hel del. Men det blir väl så när de får låsningar rättade. Kroppen försvarar sig muskulärt mot "attacken".

Jag får samma känsla av Jaleoso, fast i miniatyr. 

Så nu har jag och Sandra lagt upp det så att hon ska ta alla hästar en gång i veckan under en period för att hjälpa dom allihop. Alla har spöken i bagagen som de behöver få bort för att prestera optimalt.

Det är ju inget fel på dom så sett, men känslan jag få av dom är att det tar emot helt enkelt.


Jaleoso har ju haft sin hälta ihop med låsningar så han varit sned.

Magnum har haft sin vargtand som gav rejäla problem.

Dizzy har ju sina pålagringar i halva kroppen (nästan).

Pinot som haft en skadad, som nu ät utläkt, men som blivit lite sned av det (han har dock rätat upp sig väldigt fort).

Ingen av dom, förutom möjligtvis Dizzy, kommer ha några problem i kroppen av detta så fort de fått lite hjälp. Men jag tycker inte om att känna att hästarna presterat till 90%, inte till 100% av vad de kan.


Dizzy känns lite bättre och jag hoppas att allt bara kommer att släppa en dag så hon fungerar som hon ska. Jag och Sandra ska sätta oss och titta på röntgenbilderna en dag när jag har tid. Det är lite väl fullt upp nu. Jag har i alla fall uteslutit att hon har ont eftersom hon inte reagerad alls på buttan.


Alfonso har ju bytt ägare och blev idag kastrerad. Allt verkar ha gått bra, men nu sent på kvällen var han bra svullen och blödde lite väl mycket för min smak. Vid sista kollen runt 22 så dorppade det bara som det ska och vid lätt tryck (av honom själv när han böjde sig) så kom det rejält med blod. Så får jag bara promenera med honom imorgon så ska nog det bli hur bra som helst. Jag har så klart pratat med veterinären om allt och han kommer förbi imorgon för att kolla till honom.


Jag var inne på banksidan för ett tag sen och såg vad som stod om "Unga Jobb" och anmälde mitt företag dit. Det hade varit väldigt trevligt att kunna ge någon något att göra, som förmodligen känns rätt bra för någon som är hästintresserad, samtidigt som jag kan få hjälp på halvtid och därmed kan t.ex hinna rida alla hästar under tiden allt stallfix blir klart. Drömma kan man ju i alla fall!

Att mocka, fixa vatten, höpåsar m.m är en så meningslös syssla. Den måste ju göras så klart, men det ger ju liksom ingenting egentligen.




Jag har fått in lite referenser till hemsidan och tänkte lägga ut dom en och en här på bloggen.

Om ni vill vara med som referens så tas det tacksamt emot. Allt från att man rider lektioner, eller har skickat häst på inridning/utbildning/försäljning. Eller vi har kanske haft något annat slags samarbete via företaget som du vill berätta om för andra.



Detta fick jag idag från Sofie nere i Skåne:


Hej!

Jag heter Sofie Alvaeus, och har tränat för Renée under ett antal år, på mina Islandshästar.


För några år sedan löste jag ut ett Svenskt halvblod, från kronofogden, för att hjälpa en vän som var i ekonomisk svårighet. Vi gjorde en deal, där min kompis skulle träna och sälja hästen inom en viss tid. Jag skulle då få tillbaka mina utlägg, och han skulle få behålla överskottet.

Det gick åt pipsvängen med alltihop, och plötsligt stod jag där med en häst jag inte ville ha och som inte passade mig.

Hästen var i ett bedrövligt skick och sattes hos en bekants bekant, för att hon skulle grundträna honom och öka hans kondis. Jag vill verkligen inte påstå att hon gjorde ett dåligt jobb, men hästen var så tungriden att det var en ren plåga. Jag hade satt som villkor att hon tränade för Renée, vilket hon också gjorde. Det blev ganska snart uppenbart att de inte var överens om hur träningen skulle utföras. Så småningom, kom hon inte längre, och hävdade att det inte var något att göra åt han var så tungriden. Renée erbjöd sig då att ta honom på träning för att se vad hon kunde göra. Det var det bästa beslut jag tagit i hela den här historien.

Efter ca en månad hade jag tillfälle att provrida honom, och redan efter så kort tid var skillnaden markant. Därefter gick det från klarhet till klarhet, och hans hoppkapacitet tycktes inte ha någon begränsning. Sista gången jag red honom, var jag ledsen att han är så stor – annars hade jag velat behålla honom.

Renée hittade också en lämplig köpare, som efter vad jag hört är nöjd med honom.

Jag vet ärligt inte hur det hade gått utan Renées hjälp, och jag vill helst inte tänka i de banorna. Jag kan bara säga att så länge hon finns tillgänglig, skulle jag inte välja någon annan tränare och försäljare.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Renee Knutson - 6 april 2017 21:26


Jag har fått den äran av att bli Team ryttare för Team Total! Den här presentationen ligger ute på facebook sidan "Funktionsfodret Primero Total": (mer om mina tankar kring att vara teamryttare/profilryttare och sponsrad nedanför bilden)   ...

Av Renee Knutson - 30 mars 2017 21:03

Jag är precis hemkommen efter två dagars träning på Fors Gård i Stockholm för Julio. Lika välbehövligt som alltid! Och det var alldeles för länge sen sist jag kom iväg.   Jag plockade med mig Alexander den här gången och första passet börjar so...

Av Renee Knutson - 26 mars 2017 20:50


Ibland är det väldigt roliga nyheter men får dela med sig av.   Jag blir sponsrad av och profilryttare för Equikraft!     Equikraft (www.equikraft.se) och Ulrika, som driver företaget, kom jag i kontakt med i samband med att jag hade sa...

Av Renee Knutson - 21 mars 2017 20:11

Årets första tävling gick av stapeln i söndags och var i Kalmar. Bägge pojkarna följde med ner och det blev en lång dag då Alexander startade tidigt i första klassen och Magnum placerade sig i bägge sina klasser som gick efter. Alex har inte vari...

Av Renee Knutson - 1 mars 2017 18:17

Jag tror att alla tränare har gemensamt att man till 99% stöter på samma problem hos ryttarna. Vissa problem som ryttarna själv upplever och andra som ryttarna inte vet om men som gör livet så mycket lättare med ridningen om man kommer tillrätta med ...

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards