Remont -  utbildar dig & din häst!

Direktlänk till inlägg 10 januari 2014

Lite vinter sjuka...

Av Renee Knutson - 10 januari 2014 19:45

Som nästan gått över nu. Tänk att en helt vanlig förkylning kan tära på en så mycket!

Det började i onsdags (förra onsdagen) och satte sig i näsa och bihålor och eftersom jag har svårt för att bara ta det lugnt och bli frisk så körde jag på nässpray och panodil och mådde då rätt så bra. Men i tisdags så sa kroppen ifrån och jag landade i sängen med migrän och sov och sov och det tog ett tag innan jag var på benen igen, men nu så är jag på gång igen.


Torsdag och fredag hade vi ett litet knatteläger via ridskolan och vi planerar ytterligare ett under sportlovet.

Direkt efter så åkte jag till Skåne och hade lektioner konstant från en bit på väg till en bit på väg hem och var inte hemma förrän halv ett på söndag natt. Men kul hade jag och vi hann till och med med en kurs på söndagen på Svabeholms kungsgård.


Det är full rulle under helgen med lektioner, visning av häst, hälsa på kompis m.m Och veckan som kommer blir inte mindre full och avslutas med först att det kommer två tjejer hela vägen från Karlskrona för att rida 2pass vardera på Magnum och Jaleoso och därefter åker jag förmodligen direkt ner till Skåne för att ha lektioner där och i Blekinge samt på väg upp/ner.


Idag var Sandra ute och tog sig an två hästar, bland dom så kollade hon på Dizzy. Henne har jag satt på butta för att se om hon rör sig annorlunda eller känns annorlunda i ridningen. Jag började i tisdags och har hittills inte märkt någon skillnad alls. Jag såg henne dock lös för första gången sen innan behandlingen i somras och hon rör sig mycket bättre nu, men saknar sänkningen och vinklingen bak när hon trycker på i trav och galopp. Så en vecka efter att hon gått av buttan ska jag släppa henne igen, i sällskap av Sandra och hennes duktiga ögon, för att se om hon ser likadan ut.

Sandra hittade däremot en hel del som kunde förklara att hon inte kan sänka/sätta sig/komma in under sig. Så kanske kan man ha sånt flyt att det sitter muskulärt i henne från att hon gått och hållt emot att det gjort ont. Det får visa sig med tid och att jag och Sandra hjälps åt att hjälpa henne bli som hon ska i kroppen helt enkelt.

Sista alternativet (om det visar sig inte vara vare sig ont eller problem i kroppen med muskler) är att jag helt enkelt lyckats lära henne att bete sig som hon gör i ridningen (vingligt, ostabilt) p.g.a alla problem vi har haft. Där har jag i alla fall en plan att komma på om det är problemet, en det är sista alternativet jag provar eftersom jag inte normalt har dom problemet med hästar.


Och idag började Magnum berätta för mig om min sits. Antingen har han inte kommit sig för det innan eller så har jag inte lyssnat på honom p.g.a att han har sina låsningar (som jag hoppas är borta till våren).

Vi satt och red runt i paddocken och han har sina vanliga problem (sitter fast i höger sida och blir inte helt stabil), men efter att vi kommit igång ordentligt så började jag bli en aningens irriterad på honom. Det hör inte till vanligheterna att jag blir irriterad på honom. Jag ville reglera steget i trav: minska och länga. Vilket jag inte alls fick något gensvar på. Så min reaktion är så klart att trycka till med sitsen för att se om han "vaknar" och då kände jag själv problemet och fick istället berömma honom.

Jag har ju problem med att jag är överrörlig i knän och vrister och inte är rörlig nog i bäckenet/rygg, vilket gör att jag bli ostabil i mina skänklar och gärna låser rygg/bäcken. Så när jag fick igång trycket i ländryggen och därmed kunde börjar röra mig med Magnum så kom först betydligt mer stabilitet i hans form, sen kom ett lite större steg och därefter kunde jag börja reglera steget.


Så vad gör man åt såna problem? 

Att man är överrörlig är ju svårt att göra något åt. Visst kan man bygga upp muskler, styrka och kroppskontroll men livet blir alltid lite svårare, speciellt som ryttare.

Att rygg och bäcken inte är rörliga nog är så klart lättare att åtgärda (om man inte har en skada) och det har jag också tänkt sätta igång med nu under vintern och fortsätta med. Allra först står yoga på schemat och sen träning hemma själv med pilatesboll. Men jag har även börjat spana lite efter magdans, vilket jag velat börja med väldigt länge, men inte kommit mig för. Inte för själva magdansen skull utan för den rörlighet och extremta kroppskontroll den bygger upp i precis rätt område för en ryttare.

Dessutom hade jag mått bra av lite mer fysisk ansträngning.


Om kroppen inte kan följa hästen i rörelserna så kan man så klart inte inverka fullt ut heller.

Sen beror ju allt på hur petig man är med sig själv som ryttare...om man anser att man behöver ha 100% av sin kropp eller om man nöjer sig med 75%.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Renee Knutson - 6 april 2017 21:26


Jag har fått den äran av att bli Team ryttare för Team Total! Den här presentationen ligger ute på facebook sidan "Funktionsfodret Primero Total": (mer om mina tankar kring att vara teamryttare/profilryttare och sponsrad nedanför bilden)   ...

Av Renee Knutson - 30 mars 2017 21:03

Jag är precis hemkommen efter två dagars träning på Fors Gård i Stockholm för Julio. Lika välbehövligt som alltid! Och det var alldeles för länge sen sist jag kom iväg.   Jag plockade med mig Alexander den här gången och första passet börjar so...

Av Renee Knutson - 26 mars 2017 20:50


Ibland är det väldigt roliga nyheter men får dela med sig av.   Jag blir sponsrad av och profilryttare för Equikraft!     Equikraft (www.equikraft.se) och Ulrika, som driver företaget, kom jag i kontakt med i samband med att jag hade sa...

Av Renee Knutson - 21 mars 2017 20:11

Årets första tävling gick av stapeln i söndags och var i Kalmar. Bägge pojkarna följde med ner och det blev en lång dag då Alexander startade tidigt i första klassen och Magnum placerade sig i bägge sina klasser som gick efter. Alex har inte vari...

Av Renee Knutson - 1 mars 2017 18:17

Jag tror att alla tränare har gemensamt att man till 99% stöter på samma problem hos ryttarna. Vissa problem som ryttarna själv upplever och andra som ryttarna inte vet om men som gör livet så mycket lättare med ridningen om man kommer tillrätta med ...

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards