Remont -  utbildar dig & din häst!

Direktlänk till inlägg 26 december 2013

På hemmaplan igen, ihop med julfilosofering

Av Renee Knutson - 26 december 2013 20:25

Tre dagar hemma på västkusten blev det. Har träffat min familj och haft allmänt mysigt julstök.

Jag var ute och tittade lite på mitt gamla stall och min gamla sadelkammare...som inte alls såg ut som det gör nu från början. Sadelkammaren som syns här som en tillbyggnad existerade inte ens när jag började ha hästar hos pappa som fjortonåring. Den fick han för sig att jag behövde efter ett tag och satte igång och bygga. Stallgången fanns inte heller från början utan då fick man gå genom en box för att komma till nästa och det yttersta utrymmet fick agera: foderkammare, sadelkammare och stallgång.

De är verkligen nostalgi att gå in i stallet och även om det är skönt att stå inackorderad så längtar man lite efter att ha ett så litet stall igen (tre boxar).



Den tillbyggda sadelkammaren med min far som inte visste att jag fotade.

 


Eftersom det var många år sen jag hade hästar hemma så har det så klart fyllts av annat som inte haft något bättre ställe att stå på. Så här ser iaf sadelkammaren ut om man står i dörren. Det man skymtar längst bak är indraget vatten från dammen som kom ut i en 90liters tunna och som hela tiden stod och droppade lite (avlopp ut) så att vattnet höll sig fräscht. Väldigt praktiskt när det inte finns vatten i ladan...min far har många såna enkla, smarta lösningar som gör livet enklare.

 


Sadelkammaren sett inifrån. Till höger, utanför bild, finns sadel och tränshängare och till vänster två skåp. Väldigt gott om plats för utrustning till tre hästar och en ryttare.

 


Stallet sett från ytterdörren vid sadelkammaren. Rakt fram är dörren ut till gödselstacken. Och på vänster sida tre boxar, varav en med en "normal" dörr och två med skjutdörrar av pappas egen design.

 


Här ser man lite bättre upphängningen på boxarna. Och att det glipade så mycket i botten var riktigt bra när man hade bädd för hästarnas bädd liksom hjälpte på varandras, plus att luften blev mycket bättre.

 




Till något helt annat.

Idag kom hästarna ut på en ridtur vardera efter jullovet. Alla var lagom toppade och pigga. Det var inte lönt att göra mer än att rida ut och busa av dom. På lördag kommer Magnum och Dizzy gå med på en sitskurs och två av Saras hästar är också uthyrda till två deltagare. Bara Anna och Missi kommer som ett ekipage.



Jag tänkte berätta något helt annat, som kanske inte alla vet om mig. Inte för att det är något jätte viktigt, men ibland kan det vara intressant att läsa såna här saker.


Att hålla lektioner är säkert väldigt olika för alla tränare; hur man ser på det och vad man tycker om det.

För min del är lektionerna som terapi. Om jag inte håller lektion, eller är extremt koncentrerad när jag rider (t.ex. på en tävling) så går min skalle konstant på högvarv. Det är aldrig tyst och jag har alltid hundra idéer och tankar jag går igenom. Många tankar förkastas och några skrivs ner på mobilen för att jag inte ska glömma dom, men kanske framförallt för att jag inte ska gå och tänka på det konstant. Eftersom jag har väldigt dåligt minne så har jag lärt mig att om jag upprepar samma tanke om och om igen så kommer jag ihåg den. Detta ledde till att jag fick sömnproblem i skolan ända tillsills jag insåg att om man skriver ner det man tänker på så kan man sen släppa det och slappna av.


Nåja, under lektionera finns det bara en sak i mitt huvud och det är ekipaget jag har framför mig. Spelar ingen roll om det är en fyraåring som sitter till häst för första gången eller en ambitiös vuxen som filar på piaffen eller byten. Om jag inte är rejält sjuk eller har migrän så försvinner även huvudvärk och andra krämpor under tiden jag har lektionen. Så med andra kan jag gå in i en lektion väldigt trött, med huvudvärk och bara känna det som att jag vill gå hem och lägga mig, men jag kommer från lektionen pigg och motiverad. Kan man ha ett bättre jobb?!



 

Tankar och funderingar


Detta leder till in på en annan tråd. Nämligen vad ambition är.

Det är helt klart olika vad folk anser att ambition är. För många är det något man kan ta på: tävlingsresultat, en karriär som skjuter fart, mer pengar i kassan, en fin bil eller ett fint hus (som resultat av att man har ambition).

För min del när det gäller ridning är det bara en enda ambition som är viktig och det är den ambitionen som jag uppskattar allra mest hos en ryttare: att kunna rida med sådant samspel att häst och ryttare kan dansa fram tillsammans. Att sträva efter att ha en så lydig och välriden häst att ryttaren kan sitta med minimala hjälper och bara bjuda hästen in i ridningen.

För mig är det enormt mycket viktigare än att ha tävlingsresultat eller sträva mot olika mål. Mål i sig är bra, de gör att vi anstränger oss och ger oss motivation. Men det är viktigt att inte fastna i våra mål...att våga lägga om dom, att från början lägga upp dom realistiskt.


Jag uppskattar med andra ord en elev mer (om man ska jämföra två helt olika) som inte kan så mycket (det kanske finns de som kallar ryttaren dålig till och med) men som verkligen vill utvecklas...som gräver i sin egen ridning och mentalitet och satsar på samspel. För mig kan det aldrig någonsin vara en dålig ryttare. Bara en ryttare som håller på att utvecklas.

Den andra ytterligheten är en ryttare som anses duktig, som rider bra men kanske inte har fulländat sin ridning (utifrån sin egen kropp och potential), men som helt enkelt inte bryr sig om att lära sig mer. Som låter allt stagnera och bara är. Vilket ofta gör att det blir frustration gentemot hästen och ridningen försämras.


Så klart har man perioder där allt stagnerar och man inte utvecklas, det måste man få ha...men av de två tar jag hellre den "sämre" ryttaren och arbetar med än den som är nöjd med vad han eller hon kan. Kommunikationen blir ofta svår med den som är nöjd och det är ofta svårt att förklara varför det ibland blir frustration över hästen.


Ge mig en god dos av ambition vilken dag som helst! Satsa till månen och kom till trädtopparn!!

Utmana dig själv och tänk att innan det är dags för graven ska jag/du finna samspel med åtminstone en häst.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Renee Knutson - 6 april 2017 21:26


Jag har fått den äran av att bli Team ryttare för Team Total! Den här presentationen ligger ute på facebook sidan "Funktionsfodret Primero Total": (mer om mina tankar kring att vara teamryttare/profilryttare och sponsrad nedanför bilden)   ...

Av Renee Knutson - 30 mars 2017 21:03

Jag är precis hemkommen efter två dagars träning på Fors Gård i Stockholm för Julio. Lika välbehövligt som alltid! Och det var alldeles för länge sen sist jag kom iväg.   Jag plockade med mig Alexander den här gången och första passet börjar so...

Av Renee Knutson - 26 mars 2017 20:50


Ibland är det väldigt roliga nyheter men får dela med sig av.   Jag blir sponsrad av och profilryttare för Equikraft!     Equikraft (www.equikraft.se) och Ulrika, som driver företaget, kom jag i kontakt med i samband med att jag hade sa...

Av Renee Knutson - 21 mars 2017 20:11

Årets första tävling gick av stapeln i söndags och var i Kalmar. Bägge pojkarna följde med ner och det blev en lång dag då Alexander startade tidigt i första klassen och Magnum placerade sig i bägge sina klasser som gick efter. Alex har inte vari...

Av Renee Knutson - 1 mars 2017 18:17

Jag tror att alla tränare har gemensamt att man till 99% stöter på samma problem hos ryttarna. Vissa problem som ryttarna själv upplever och andra som ryttarna inte vet om men som gör livet så mycket lättare med ridningen om man kommer tillrätta med ...

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards