Remont -  utbildar dig & din häst!

Alla inlägg den 20 december 2013

Av Renee Knutson - 20 december 2013 19:13

Allra först:


 


Magnum som visar upp sig på bilden när han kom till mig för försäljning. Synd att det inte är muskler som visar sig på hans kropp utan rent fett...numera är han betydligt "tunnare" i överlinjen, men på gång uppåt. Fast denna gången i muskler. Så kanske han kan se ut så här igen lite längre fram fast på rätt sätt.


Igår kom Jaleosos nya sadel. En Bruno del Grange Olympia.

Vi fick besök av Maxime själv, som normalt skickar sadlarna när man bor så pass långt ifrån honom. Men eftersom Jaleoso har lite knepig rygg så ville han vara säker på att det blivit rätt med sadeln.

Så denna hänger nu i sadelkammaren (Charlotte hade den hellre i min sadelkammare än den allmänna vilket ju är förståeligt):


 


Jag fick äran att rida i den för första gången idag. Igår oljades den bara in och väntade på att torka.

Jaleoso trivdes väldigt bra i den. Jag är alltid sån att jag behöver tid på mig att bli van vid en ny sadel, men jag trivdes ändå bra i den. Han kommer dock behöva en mattespad ett tag eftersom han har mycket han behöver fylla ut med muskler, men det var ju också planen. Eftersom man inte får rida med en pad mellan de första passen så blev det inte någon 100% fit, men det kommer.


Jag tänkte att jag skulle visa hur mina dagar börjar. Jag får nämligen alltid sällskap in på badrummet av Alice:

 

Myskatt!



Det är alltid kul när personer satsar lite extra på sin träning.

Under januari kommer jag få sällskap i stallet av en tjej som normalt är med på gruppträningarna med dressyrfokus. Hon kommer först att vara med på sitskursen 28/12 och stannar sen en månad för att vara med på gruppträningarna som vanligt, men även klämma in tio extra lektioner. Så här ska jobbas!


Just nu försöker jag få in lite referenser till hemsidan. Jag har fått in några, men vill vänta tills jag har lite mer att lägga ut. Så om du har varit med och tränat, haft häst på utbildning eller försäljning och vill bidra så tas det mer än tacksamt emot. Jag behöver bara en kort text om vem du är, om du tränat eller t.ex haft häst på utbildning, och varför du valt att anlita mig. Helt enkelt för er som är nöjda: berätta varför så att fler kan ta del av det!


Jag ska försöka bli lite flitigare med min kamera. Jag har ju faktiskt en som är i ett rätt praktiskt format att ha i fickan. Det har ju varit lite bilder i inlägget, men jag tänkte också visa vad vi gjorde igår.

Knattarna fick träna på hörnpasseringar med hjälp av hinderstöd i hörnen. De red också slalom mellan bommar och red så klart över bommarna. 

 


Hoppgruppen, och jag själv så klart, har tränat på att hålla kontrollen med ytterhjälperna, runda runt innerhjälperna och byta galopp över bommarna. I denna övningen (åt andra hållet ligger ytterligare ett "hörn" av bommar) så rider man en lite udda åtta över "hörnbommarna", sen över den upphöjda sneda mittbommen och vidare in i en nya åtta i nästa "hörn".

 


I denna övningen så tränar vi på att se avstånd och hålla galoppen hela vägen till hindret. För både häst och ryttare.

 


Magnum byter inte alltid och hamnar ibland i korsgalopp, men det blir bättre hela tiden. Jaleoso byter alltid men det blir ibland korsgalopp. Dizzy hade jag förväntat mig att jag skulle få växla väldigt snällt mellan trav och galopp för att hon inte skulle fixa bytena. Hon har ju inte lätt för galoppen som det är. Men hon visade sig tvåla pojkarna så det stänkte om det. Hon bytte klockrent på varje bom!

Den som var roligast på själva hindret var i alla fall Jaleoso. Han har ju inte så stor galopp som Magnum och Dizzy och det tänkte inte jag på. Så när vi kom in över bommarna insåg både han och jag att vi behövde länga rejält på oss. Och jäklar vad han gasade. Sen hade vi så kul att jag inte flyttade ihop bommarna (det kan vi träna på en annan gång) utan bara gasade på och hade skit kul.


Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards