Remont -  utbildar dig & din häst!

Alla inlägg den 9 december 2013

Av Renee Knutson - 9 december 2013 18:04

Jag lever oftast efter principen: live and let die.
Med andra ord så lägger jag mig inte i hur andra rider, oavsett nivå, men ibland kan jag bara inte låta bli. När en ryttare som tränar sina hästar enligt rollkur (bevisat gång på gång) går ut och skriver att det viktigaste är att hästen är avslappnad och som tidigare förnekat att han håller på med rollkur...då blir jag illamående.
Ska man hålla på med skiten kan man väl i alla fall stå för det?


Jag tycker inte om någon, som ryttare, som håller på med rollkur eftersom den enligt mig är ett helt förkastligt sätt att träna en häst på. Jag tycker att det borde utrotas totalt ur allt vad ridning, ridsport och ridkonst heter. Och här kommer även aspekten in med de som anser att bara för att en ryttare är på en hög nivå (den högsta inom tävlandet) så vet dom vad dom gör och det skadar inte hästen.

För mig är en expert (inom vilket område som helst) en människa som kan mycket inom sitt område, men fortfarande bara en människa (inte annorlunda från den alldeles vanliga icke experten). Dom har lärt sig utifrån sitt liv och sina erfarenheter. Två experter inom samma område kan dessutom säga emot varandra fullkomligt, vilket visar på att ingen vet allt och att man lär in helt olika.

Detta gäller så klart även ryttare, oavsett nivå, bara för att någon på hög nivå anser att något är bra så innebär det inte att det är det. Det innebär inte heller att det är rätt väg att gå.


Argumentet att en hobbyryttare med dålig balans och dålig teknik gör mer skada köper jag inte heller. Visst kan dom göra mer skada, MEN det är ju pga saknad av kunskap. Det gör i min värld rollkuren ännu värre eftersom ryttaren garanterat vet flera andra vägar att gå.


Det jag vill ha fram är: alla borde lära sig så mycket teoretiskt och praktiskt att dom har en solid grund att stå på och därigenom kan bilda sig en noggrant utvärderad uppfattning om hur en häst ska behandlas och utbildas. Då slipper man bli bländad av kändisskap eller hålla på och hoppa mellan olika tränare för att man ena stunden tycker att det ena är rätt och i nästa det andra.

Då kan man även ta avstånd från ryttare som på banan rider på ett sätt och på hemmaplan på ett helt annat.


Den jag klagar över är så klart Patrik Kittel som i denna artikeln låter så vettig:

http://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/sa-gor-patrik-kittel-det-svara.htm


Men i verkligheten (på framridningar) så ser det ut så här:

Bilder från 2012 https://www.ratemyhorsepro.com/news/patrik-kittel-reignites-rollkur-controversy-at-olympics.aspx?AspxAutoDetectCookieSupport=1
Film från 2009: https://www.youtube.com/watch?v=Zo8W2fUjdM4

Just nu finns det en ryttare som jag tycker om i världseliten (i dressyr) och som (enligt källor som känns säkra) rider lika mjukt och trevligt hemma: https://www.youtube.com/watch?v=DGntbe3yXAc

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards