Remont -  utbildar dig & din häst!

Alla inlägg den 8 december 2013

Av Renee Knutson - 8 december 2013 19:17

I skolan kommer jag ihåg att jag verkligen inte tyckte om tankekartor och tyckte dom var totalt onödiga, men nu blir det en så fort jag ska skriva något som kräver eftertanke och struktur. Så för någon dag sen så sketchade jag upp en tankekarta inför häftet: arbeta med din sits.

Jag hade velat har grunden utlagd och skriven innan nästa sitskurs den 28/12, men jag vet att jag inte kommer ha hunnit utforma den fullt ut som jag vill. Jag är aldrig nöjd och anser alltid att man kan lära sig enormt mycket mer, vilket också gör att det jag skriver som teorimaterial aldrig känns klart nog att användas till mer än själv utskrivna häften.


Nu går det ju inte att göra en tankekarta på samma sätt inne på bloggen, men ungefär så här är det uppstrukturerat just nu (mycket arbete återstår):


Arbeta med din sits

          Lyssna på din häst

                     Signaler och tolka rätt

                     Övningar

                     Vanliga problem och dess orsaker

          Medvetenhet och Problemlösning

                     .....

          Övningar utan häst

                     Vardagen

                              Enkla övningar

                     Pilatesboll

                               Övningar

                     Träning

                               Springa/simma/fysa

                               Naprapat/Kiropraktor

                               Yoga

          Övningar till häst

                     Longerad

                               Övningar

                     Komma ner i sadeln

                               Övningar

                     Följsamhet

                               Övningar

                     Balans

                               Övningar

                     Inverkan

                              Lätt & Snabbt

                              Ta & ge


Det kommer garanterat att tillkomma en hel del på det...jag känner mig själv. Jag har mer i huvudet än vad jag får ner i skrift. Så fort jag fått ner en bit så har jag fyllt på med fem gånger mer i kladd.


För att återgå till hästarna istället.

Magnum visade snabb förbättring efter kiropraktorn, helt plötsligt gick han att böja åt höger utan protester. Något som inte gått tidigare utan att han blivit antingen tjafsig i munnen eller skickat ut bakänden åt andra hållet. Men han verkar också vara en pojke som är väldigt känslig. Han har varit lite pipig om bakre delen av ryggen och över länden. Idag i snöstormen så måste han ha stått och spänt sig för när han kom in så var han väldigt, väldigt öm. Förhoppningsvis går det över på några dagar, annars får Sandra kolla på honom. Tills dess får jag helt enkelt tömköra honom så han får röra på sig. För att bara stå när de är ömma i muskulaturen (och man vet att det inte är någon skada) är ingen bra plan.


Dizzy verkar snabbt bli bättre. Hon surar inte mer än nämnvärt när man lägger på sadeln (enda gången den hästen riktigt fräst tidigare), hon är väldigt lätt och fin till handen när man rider (även om hon inte är stabil i sin form) och det var ju inte länge sedan hon var extremt tung och hängde sig på i handen. Hon går att sitta ner på i traven (även om hon informerar mig om att jag inte är följsam nog om jag har stigbyglar...hon är duktig på att avslöja ryttare kan man lugnt säga...ingen annan häst har kinkat om att jag inte är följsam nog), hon håller galoppen allt bättre. Även om galoppen är den biten jag just nu fortfarande är orolig över. Hon behöver bli mycket bättre i den innan jag vågar andas ut helt. Galoppen är ändå den gångart som avslöjar allra mest om ryggproblem. Och då brukar problemet just vara att de inte fattar galoppen samlat (vilket hon gjorde två gånger idag!) och att de inte riktigt kan hålla ihop sig i galoppen. Hon är PRE så hon håller ihop sig på det sättet, men har inte något större register i gångarten och får kämpa mer än vad hon borde.

Men nu så har hon blivit så mycket bättre med allt annat så jag hoppas att det där också släpper snart.


Jaleoso har Charlotte haft en hel del sen han blev behandlad så han har jag inte så bra koll på hur han känns efter behandlingen, men vi red ut ihop igår och då såg han mycket jämnare ut i höften. Nu sänker han inte vänster höft längre utan tar den bara längre fram än höger. Innan gjorde han både och. Steget ser väldigt mycket starkare ut och hela hästen ser ut som att han rör sig väldigt mycket bättre.

Just nu längtar jag till våren med alla hästar: jag har hunnit "whip my seat in to shape" lite mer, Dizzy är förhoppningsvis helt normal att rida, Magnums problem med högerböjning m.m har helt försvunnit och Jaleoso är helt jämn. Samt så klart att vi alla hunnit bli starkare, smidigare och mer utbildade.


Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards