Remont -  utbildar dig & din häst!

Direktlänk till inlägg 4 december 2013

Halleluja! Äntligen!!

Av Renee Knutson - 4 december 2013 19:40

Äntligen, äntligen, äntligen inbjuder Dizzy till nedsittning i traven!

Känns kanske konstigt att jag reagerar så stort på det, men för mig representerar det så mycket mer än så.

Tidigare har hon, p.g.a sina "skador", haft problem med att hålla en jämn takt och att kunna slappna av. Jag har provat att sätta mig ner ett fåtal gånger men utan att det känts rätt innan. Det har bara blivit skumpigt, hackigt och ännu mer spänt och helt enkelt inte gått. Eller ja...visst man kan ju tvinga på henne nedsittningen, men det ger ju absolut inget mer än en väldigt missnöjd häst. Om inte en häst bjuder in själv till nedsittning så är den inte klar för det.

Hon behandlades ju i somras och jag började rida henne i september. Jag har konstant oroat mig för att hon fortfarande varit dålig, men det här är ett stort steg i rätt riktning. Förra veckan började hennes galopp att kännas väldigt trevlig (den är dock fortfarande inte speciellt reglerbar) och jag kunde sitta i den utan att känna det som att hon kastade runt mig. Samtidigt så började hennes trav (i lättridning) att kännas takfast och allt mer avslappnad.

Idag, i ridhuset, så kände jag bara: nu kan jag sitta ner. Sagt och gjort så satte jag mig ner och hon fortsatte att trava på i arbetstrav på ett väldigt trevligt sätt.

Hon har väldigt mycket mer och tuffare ryggsving än vad Magnum och Jaleoso har så jag har lätt för att spänna mig i hennes trav (var länge sen jag red annat än hästar med mjuk och lugn ryggsving) så tog upp stigbyglarna och la dom över hennes hals istället. Då kunde jag rida henne hur trevligt som helst i traven. Så jag kommer få syna mina problem med att jag spänner mig i sömmen och få ordning på det. Men vintern har jag tänkt ägna åt minutiös sitsträning så det passar ju bra in.

Vi gjorde övergångar mellan skritt och trav och lekte mest runt, helt plötsligt så erbjuder hon mig en större trav in på en diagonal. Då testade jag bara att öppna upp sitsen lite och släppa på henne och vips kom en trav som snart blir en riktigt trevlig mellantrav. Det kändes tydligt hur hon tryckte upp mig med rygg och länd och längde steget med en större sving. En väldigt, väldigt lycklig Renée!!
Vi har mycket kvar att jobba på, men nu äntligen släppte något som tidigare varit ett enormt problem (ojämn takt, spänning och en oförmåga att bära upp ryttaren).


Igår var Jaleoso extremt rolig att rida: massor av energi och uppmärksam. Vi lekte med ansatser till piaff, passage och galoppiruetter. Jag roade mig kungligt och han tyckte också att det var riktigt roligt. 
Samma dag så visade Magnum prov på att hans galopp blir allt bättre. Han har ju så stort steg (för den korta kroppen) så det är svårt för honom att hitta en lugn, kort galopp. Men igår var han väldigt trevlig att arbeta med i galoppen.

Senare samma dag så kom Ingebjörn för att behandla bägge två. Jaleoso har han kollat på en gång innan och han hade blivit bättre, men behöver några omgångar till. Sist kan gick över honom så var det en enorm skillnad när han var igång och reds som vanligt igen så det ska bli kul att känna på hur han är nu...dessutom borde den nya sadeln inte vara mer än några veckor bort!

Magnum visste jag hade i alla fall en låsning i höften, eftersom vänster höft är lite lägre än höger, och också att han hade låsning i höger sida av nacke (eventuellt bogen). Allt sitter kvar sen han hade en vargtand när han kom i våras. Men han är så himla rörlig och helt underbar att titta på när han rör sig under ryttare så jag trodde inte att det skulle vara så mycket problem med honom. Men det visade sig vara en helt del som satt fast i hans kropp (att tänder kan ställa till det så enormt!!). Jag har dock aldrig sett en  häst så rörlig som när Ingebjörn tryckte igenom honom för att kolla reaktionerna i hans kropp. Inte konstigt att han rör sig så fantastiskt som han gör!


Jag har just nu tankarna på att jag vill skriva ett häfte med titeltn: Arbeta med din sits.
Som kommer att fokusera på övningar utan och med häst för att förbättra sin sits. Men jag vet hur jag är med att skriva. Jag tycker att det är väldigt roligt och skriver som tusan  när jag väl kommer igång...men problemet är just att komma igång. Jag vill gärna ha så mycket störande moment som möjligt och folk runt om mig när jag skriver. Jag har alltid varit sån och var sån även när jag skulle plugga eller göra läxor.
Så jag funderar på om jag ska våldgästa någon och vara osocial och sätta mig och skriva hemma hos dom.

Med tanke på att det är en sitskurs inbokad i slutet av december så kanske jag kan lyckas komma igång ordentligt nog till den. Sen får jag byta ut bilderna till vår/sommar bilder under 2014 istället.


Det har också blivit en "prova på" kurs inbokad utanför Kivik 5/1-14. Det finns mer information om den på hemsidan. Vad jag vet nu är det tre ekipage inbokade och det finns plats för max sex ekipage. Kursen är rabatterad för att nya ska kunna prova på att träna för mig och se vad de tycker.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Renee Knutson - 6 april 2017 21:26


Jag har fått den äran av att bli Team ryttare för Team Total! Den här presentationen ligger ute på facebook sidan "Funktionsfodret Primero Total": (mer om mina tankar kring att vara teamryttare/profilryttare och sponsrad nedanför bilden)   ...

Av Renee Knutson - 30 mars 2017 21:03

Jag är precis hemkommen efter två dagars träning på Fors Gård i Stockholm för Julio. Lika välbehövligt som alltid! Och det var alldeles för länge sen sist jag kom iväg.   Jag plockade med mig Alexander den här gången och första passet börjar so...

Av Renee Knutson - 26 mars 2017 20:50


Ibland är det väldigt roliga nyheter men får dela med sig av.   Jag blir sponsrad av och profilryttare för Equikraft!     Equikraft (www.equikraft.se) och Ulrika, som driver företaget, kom jag i kontakt med i samband med att jag hade sa...

Av Renee Knutson - 21 mars 2017 20:11

Årets första tävling gick av stapeln i söndags och var i Kalmar. Bägge pojkarna följde med ner och det blev en lång dag då Alexander startade tidigt i första klassen och Magnum placerade sig i bägge sina klasser som gick efter. Alex har inte vari...

Av Renee Knutson - 1 mars 2017 18:17

Jag tror att alla tränare har gemensamt att man till 99% stöter på samma problem hos ryttarna. Vissa problem som ryttarna själv upplever och andra som ryttarna inte vet om men som gör livet så mycket lättare med ridningen om man kommer tillrätta med ...

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards