Remont -  utbildar dig & din häst!

Alla inlägg den 2 december 2013

Av Renee Knutson - 2 december 2013 21:41

Den 28/12 är det en sitskurs inbokad i Frösvi. 

2ridpass, teori (mestadels praktisk) och lunch. Med bara fokus på sits (och inverkan). 

Jag fick ett mail från en tjej (jag kallar alla tjejer oavsett om de är unga eller gamla) i närheten av Kalmar om att hon och hennes syster ville komma på sitskurs och då rida på mina hästar. Sagt och gjort. Ett datum är nu satt och det finns plats för fler ekipage för en som vill vara med. Sara har också fler hästar som hon kan låna ut om någon vill komma utan egen häst.


Det är också inplanerat 4 extra gruppträningar under jullovet: dressyr, hoppning, bomövningar för dressyrhästen och "bus & lek". Där bus och lek hittills är, by far, den mest populära. Bus och lek innebär helt enkelt att vi tar övningar från t.ex WE, bruksridning och annat och sätter lite tävlingsanda i det hela. På så sätt så tränar vi sits, inverkan och kommunikation på ett sätt som bara känns väldigt lättsamt.


Efter att ha agerat flytthjälp i lördags och sen ridit en hoppträning igår så har jag rejält med träningsvärk i mina vader. Rätt skönt för det är inte så ofta sånt inträffar.

Magnum gick en lektion igår förmiddags med en tonårskille som framförallt ridit ponny innan. Han upptäckte tills in glädje att busponnies finns i storhäst format också. Magnum ställer ju gärna upp och är lite extra ponny.

Han är också himla rolig att se på för även om ryttaren ger dubbla signaler så försöker hästen göra två saker samtidigt även om de kanske är helt omöjliga att få ihop. 

Dizzy fick gå med på hopplektionen där vi hade sällskap av Charlotte och Jaleoso. Nu insåg jag i alla fall att hon blivit bortskämd med att slippa ta i...eftersom det är det som behövts tidigare (att hon får slippa). Men nu ska vi ju öka på arbetet och det hände två-tre gånger att matte faktiskt fick bli riktigt grinig för att hon skulle vara uppmärksam och ta i och jobba. Sen var själva arbetet inga problem på det sättet. Hon gick hur bra som helst. 

Mot slutet var soppan helt klart slut, men hon kändes inte på något sätt sämre mot slutet (snarare tvärtom). Så nu ska vi öka på lydnaden på damen en hel del tills hon släpper tonårsrevolten: vill inte, orkar inte, kan inte.


Imorgon kommer Ingebjörn och går över Jaleoso och Magnum.

Jag ska även ha en lektion i Falla på morgonen och sen hoppas jag att Sandra kommer förbi och hälsar på mig och Alfonso, som hon är lite nyfiken på. På em kommer som sagt Ingebjörn och därefter rullar det på med lektioner i Frösvi. Det kommer bli en fullspäckad dag med andra ord.

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards