Remont -  utbildar dig & din häst!

Direktlänk till inlägg 30 november 2013

Det rör lite på sig.

Av Renee Knutson - 30 november 2013 18:21

2013 har verkligen varit ett långsamt år och dessutom ett fruktansvärt ledsamt år. Jag räknar med att året började i december för det var då skiten började att gå fel. Det verkar dessutom vara rätt så utbrett med att detta året har varit segt (för hästföretagare) och att det varit olycka på olycka med många skadade ryttare och hästar och hästar som man fått ta bort av olika anledningar.
Nu känns det som att 2014 är i antågande och trots att vi går mot vintern (usch vad jag avskyr vinter!) så verkar allt ha börjat komma igång och röra på sig. Det har kommit in förfrågningar om kurser, fler lektioner, lite nosande om utbildningshästar, veckoelever och intensivträning. Inget är klart att det blir av ännu, men bara att intresset finns känns väldigt kul!

Jag vill att allt fler ryttare, framförallt i detta området, intresserar sig för sin sits och grundutbildning för att sedan avancera. Många verkar inte ha intresset och orken men vill samtidigt komma långt...vilket så klart inte går ihop alls. Det finns enstaka ryttare som har den talangen medfödd att de bara kan komma hur långt som helst utan att satsa på en rejäl utbildning av sig själva och sina hästar, men dom är extremt sällsynta. Vi vanliga dödliga får slita häcken av oss istället.


Dizzy verkar fungera allt bättre och jag hoppas att hon kommer bli så bra som jag vet att hon kan vara. Min stora fråga är: har hon svårt för att reglera sitt steg för att hon är van att röra sig på ett sätt där hon inte reglerar steget (för att hon haft ont) eller har hon svårt för det för att hon fortfarande har ont? Det är det jag försöker kommer på just nu och jag gör det genom att göra allt mer tempoväxlingar. Dom är oftast inte så vackra i början, men sen släpper hon och gör dom allt bättre och det är genom den träningen som jag känner att hon blivit allt bättre. Så håll tummarna!


Magnum och Jaleoso ska på tisdag, tror jag att det blir, bli rättade i sin kropp av Ingenbjörn som kommer ner på detta hållet. Jaleoso har blivit det en gång tidigare och då hjälpte det enormt mycket. Jag och Charlotte hade ju problemet i somras att han var halt på ett framben och väldigt sned i höften (veterinären tyckte att det var en hälta bak också...vilket det visade sig inte vara). Jag lyckades missa sist Ingebjörn var nere givetvis så nu har det säkert hunnit återgå lite med snedheten, men han känns allt bättre att rida.

Det verkar också vara så att lojheten helt enkelt kom av överfordring. Han är nu nere på måttliga 14kg hösilage och 1liter lucernpellets. Eventuellt får vi sänka lite till, men nu känns han i alla fall bra energimässigt. Han har lugnat ner sig så enormt under hösten att det varit svårt att hänga med med foderstaten.


Magnums låsningar sitter kvar från det att han hade problem med vargtanden när han kom i våras. Nu verkar alla muskelspänningar ha försvunnit och låsningarna är kvar. Så jag hoppas att det kan bli en stor skillnad i ridningen på honom efter att låsningarna försvunnit. Han är ju alltid jätte trevlig att rida men han har svårt att vara stabil eftersom hans högre sida krånglar med böjning/ställning.


Idag har jag varit flytthjälp åt en vän och inte hunnit med så mycket annat, men det var väldigt trevligt att få umgås med henne igen eftersom det var ett bra tag sen. 

Imorgon ska Magnum gå en lektion med en tonårskille som knappt ridit storhäst innan, Dizzy ska gå en hopplektion med mig på ryggen i sällskap med Charlotte på Jaleoso och sen på em/kväll så är det lite lektioner i Målserum och efter det tänkte jag hälsa på Sandra som jag inte träffat på länge. Hon fick barn ganska nyligen så det är inte så konstigt att det var ett tag sen jag umgicks med henne.

 
 
Jeanette

Jeanette

30 november 2013 19:19

Ang. rörelsestörningen hos ditt sto Dizzy. Prova ge henne metacam i några dagar och se om det blir någon förbättning, då kan du ju i alla fall antingen utesluta eller bekräfta om hon har ont. :)

http://jeeanette.blogg.se

Renee Knutson

30 november 2013 20:30

Hej Jeanette.

Jag har ett litet lager av butta som jag funderat på att göra så med.
Av någon anledning drar jag mig för det, vilket kanske inte är konstigt eftersom min gammelman, Lluent, hade precis samma problem (dock inte röntgad) och fick tas bort efter två behandlingar och just ett sånt test som du beskriver.

Sandra som jag samarbetar med (fysioterapeut) börjar komma igång igen efter att hon haft barn så det kanske är läge snart att göra detta testet när jag kan ha ett par kunniga ögon som hjälper mig att övervaka.

Jag har dragit mig för det med motivationen att så länge hon fortsätter att bli bättre...
Men det är bra att någon utifrån pushar för det för då kanske jag kan bortse från mina demoner och ta tag i det.

/Renée

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Renee Knutson - 6 april 2017 21:26


Jag har fått den äran av att bli Team ryttare för Team Total! Den här presentationen ligger ute på facebook sidan "Funktionsfodret Primero Total": (mer om mina tankar kring att vara teamryttare/profilryttare och sponsrad nedanför bilden)   ...

Av Renee Knutson - 30 mars 2017 21:03

Jag är precis hemkommen efter två dagars träning på Fors Gård i Stockholm för Julio. Lika välbehövligt som alltid! Och det var alldeles för länge sen sist jag kom iväg.   Jag plockade med mig Alexander den här gången och första passet börjar so...

Av Renee Knutson - 26 mars 2017 20:50


Ibland är det väldigt roliga nyheter men får dela med sig av.   Jag blir sponsrad av och profilryttare för Equikraft!     Equikraft (www.equikraft.se) och Ulrika, som driver företaget, kom jag i kontakt med i samband med att jag hade sa...

Av Renee Knutson - 21 mars 2017 20:11

Årets första tävling gick av stapeln i söndags och var i Kalmar. Bägge pojkarna följde med ner och det blev en lång dag då Alexander startade tidigt i första klassen och Magnum placerade sig i bägge sina klasser som gick efter. Alex har inte vari...

Av Renee Knutson - 1 mars 2017 18:17

Jag tror att alla tränare har gemensamt att man till 99% stöter på samma problem hos ryttarna. Vissa problem som ryttarna själv upplever och andra som ryttarna inte vet om men som gör livet så mycket lättare med ridningen om man kommer tillrätta med ...

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards