Remont -  utbildar dig & din häst!

Direktlänk till inlägg 22 november 2013

Liten hoppfilm

Av Renee Knutson - 22 november 2013 20:10

Veckan går fort ibland och ibland bloggar jag alldeles för lite...


Magnum gick en lektion i tisdags med Lottie på ryggen. Hon red med i en gruppträning med fokus på dressyr. Han blir lika taggad med henne på ryggen som han blir med mig och det är väldigt roligt att titta på honom, även om jag vet att det kan vara frustrerande att sitta på eftersom han spänner sig till och från när han är så uppe i varv. Dagen efter var han riktigt trött och skrittades bara av Julia, som har praktik här, medan jag skrittade ut ihop med dom på Dizzy.

Igår fick istället jag känna på den taggade Magnum. Det slutade med att jag fick be honom att trampa och börja leka med galoppbyten för att han skulle få pressa ur sig massa energi (han gör det hela på bebisnivå så det är inget som kräver perfeketion). Efter det så kunde jag börja rida honom lite mer vettigt. Han känns allt bättre, men har svårt att slappna av så snart man ska ändra något (tempo, riktning m.m.) och han har ju lite problem åt höger med vad jag gissar på är låsningar. Så jag ska se om jag inte kan hjälpa honom lite med det.


Dizzy har jag börjat lägga in allt mer tempoväxlingar på och inte förvänta mig att de blir bra. Hon faller i och ur form, tappar balansen ibland och ligger på för mycket fram, men efter ett litet tag så blir hon helt plötsligt rätt bra i sitt "normala" tempo och kan ligga där helt mjuk en stund. Så jag hoppas att fortsatta arbeten med tempoväxlingar kan kicka igång hur hon ska röra sig så hon slutar kännas så oreglerbar.

Bara från tisdag (när vi jobbade med tempoväxlingar, onsdag skrittur ut) till torsdag så kändes hon mycket bättre i framförallt traven.


Jaleoso har inte sin bästa period just nu, men han är ändå väldigt mjuk och lyhörd att arbeta med just nu vilket är väldigt trevligt. Vi fortsätter att reglera hans foderstat neråt och väntar på equiterapeut som ska fixa hans höft igen och denna gången ska jag inte missa nästa gång han kommer så allt hinner gå tillbaka igen. =/


Jag som har tyckt att gruppträningar är rätt jobbiga att ha (för jag vill fokusera extremt mycket på en ryttare och en häst) börjar nu tycka att de är väldigt roliga. Ett ekipage var väldigt nära att sätta ett rent byte på dressyrträningen från att ha haft problem med att träna med det själv och inte kommit någon vart med det. Det är roligt att se utveckligen. En annan ryttare börjar få ordning på koordinationen. Barnen som är med på ridskolan är ju alltid himla roliga. Sista träningen som var så var det en våg av sjuka barn som stannade hemma så det slutade med ett ekipage...där hon visade prov på hur fort barn kan lära sig. På bara några minuters instruktioner och test så satte denna lilla damen lättridningen vilket hon aldrig provat innan. Då blir man lite stolt.


Idag har alla tre fått hoppa och eftersom Julia är med mig så hade jag lyxen av att slippa sitta av hästen för att höja eller flytta hinder och också för att ta upp bommar som de petade ner någon gång.

Paddocken var dock väldigt tung efter att det hade regnat rejält dagen innan och det tog musten ur Dizzy. Normalt så hoppar hon större och har en bättre språngkurva än på filmen.

Magnum visade dock att han utvecklas bara sen förra veckan när vi hoppade. Nu vågar han trycka ifrån och hoppa en aningens stort när han inte kom helt rätt. Innan har han alltid tryckt in ett extra språng vilket har gjort att han fått skruva sig över hindret. Inte så roande att sitta med på och det har gjort att jag inte riktigt litar på honom i hoppningen (risken är ju alltid stor att han missbedömer och går rakt genom hindret). Så jag var kanon nöjd med honom idag!

Jaleoso är Jaleoso...jag hade hoppats på att han skulle ta några idiotskutt över vattenmattan och grinden för jag ville ha det på film, men han valde att bara hoppa lite stort på dom. Tror han börjar få så pass rutin nu att han inte tar i för kung och fosterland längre. Så som han hoppar på de två första hindren hoppade han alltid på alla hinder tidigare. Men nu hoppar han lite mer normalt på de "vanliga" hindren.


Här är filmen:

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Renee Knutson - 6 april 2017 21:26


Jag har fått den äran av att bli Team ryttare för Team Total! Den här presentationen ligger ute på facebook sidan "Funktionsfodret Primero Total": (mer om mina tankar kring att vara teamryttare/profilryttare och sponsrad nedanför bilden)   ...

Av Renee Knutson - 30 mars 2017 21:03

Jag är precis hemkommen efter två dagars träning på Fors Gård i Stockholm för Julio. Lika välbehövligt som alltid! Och det var alldeles för länge sen sist jag kom iväg.   Jag plockade med mig Alexander den här gången och första passet börjar so...

Av Renee Knutson - 26 mars 2017 20:50


Ibland är det väldigt roliga nyheter men får dela med sig av.   Jag blir sponsrad av och profilryttare för Equikraft!     Equikraft (www.equikraft.se) och Ulrika, som driver företaget, kom jag i kontakt med i samband med att jag hade sa...

Av Renee Knutson - 21 mars 2017 20:11

Årets första tävling gick av stapeln i söndags och var i Kalmar. Bägge pojkarna följde med ner och det blev en lång dag då Alexander startade tidigt i första klassen och Magnum placerade sig i bägge sina klasser som gick efter. Alex har inte vari...

Av Renee Knutson - 1 mars 2017 18:17

Jag tror att alla tränare har gemensamt att man till 99% stöter på samma problem hos ryttarna. Vissa problem som ryttarna själv upplever och andra som ryttarna inte vet om men som gör livet så mycket lättare med ridningen om man kommer tillrätta med ...

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards