Remont -  utbildar dig & din häst!

Direktlänk till inlägg 18 november 2013

Okej nu är jag uttråkad

Av Renee Knutson - 18 november 2013 19:42

Jag vet inte riktigt vad som är fel på mig ibland...


Jag tänkte lite tidigare idag att det ska bli skönt att få komma hem halv fem och ha hela kvällen för mig själv och inte jobba för en gångs skull. Bara slappa, läsa och se på tv.

Strax efter klockan sex var jag grymt uttråkad och är det fortfarande. Det måste vara något fel i min skalle...

Dessutom är jag uttråkad på ett sätt som gör att jag inte har ro i kroppen vilket innebär att jag får inget konstruktivt gjort med att t.ex skriva på ridövningar och annat heller.

Jag skriver alltid som mest och bäst när jag har massor av störande moment runt mig. Helst ska David vara hemma, sitta framför sin dator (samma rum som mig...vardagsrummet), musik på och tv'n på. Då kan jag koncentrera mig och skriva. Annars är jag lätt väldigt ofokuserad och försöker pilla med precis allt möjligt vilket ju inte fungerar när man behöver fokusera på att få med det man vill när man skriver så att andra ska förstå vad jag har i min skalle.


Nåja...

Idag började Julia som praktikant. Henne har jag träffat flera gånger innan vilket alltid underlättar när man ska umgås hela dagar tillsammans. Det är riktigt skönt att se hur det dubbla arbetet bara flyger förbi. Först ut med extra arbetet är att mocka ur hagarna, vilket behöver göras innan det fryser på ordentligt.


Jaleoso känns för tillfället inte som sig själv. Han är väldigt mjuk, lydig och avslappnad att rida vilket är kanontrevligt. Men det finns inget tryck i hästen. Att försöka få honom att driva på framåt är som att be en 25-årig trött ridskolehäst att göra det. Okej kanske inte riktigt så illa, men ni fattar. Man känner att han känner av sin höft allt mer. Inte så att han verkar ha ont, men den stör hans balans till viss del. Och PRE är ju inte direkt en hästras som ignorerar saker som påverkar dom, även om det bara är lite.
Jag gissar även på att proteinöverskottet påverkar honom negativt. Om ca två veckor så blir han tillfixad med höften igen och då bör ju även kroppen återhämtat sig från för mycket mat så efter det hoppas vi att han är tillbaka i sitt rätta jag igen.


Dizzy konstaterar jag nu dag för dag att hon bara blir allt snyggare, speciellt under ryttare. Hon har verkligen fyllt ut med muskler och rör sig allt bättre. Men jag är fortfarande skum på att hon är så svår att reglera steget på. Här beror det ju så klart på vad man jämför med. Men jag jämför ju med Jaleoso och Magnum, vilket gör att skillnaden mellan dom är väldigt stor. Hade jag jämfört med en annan typ av häst som kanske inte hade varit mer än måttligt riden så hade hon varit mer reglerbar än den hästen...så ja... Men jag oroar mig så klart för att hon inte är okej ändå. Men vi fortsätter och ser vad som händer med damen helt enkelt. Hon visar inga tecken på att bli sämre och så länge det går på det hållet är jag nöjd för tillfället.


Magnum har jag bestämt mig att Ingebjörn ska få kolla på för att släppa på det som stretar emot honom. Han har ju varit svårare att böja åt höger från det att han kom i våras och även om det släppt allt mer så sitter det sista envist kvar. Jag gissar på en eller flera låsning som påverkar vänster sida av höften och flera låsningar i höger sida av nacken. Kan det bara få försvinna så kommer han vara kanonfin i ridningen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Renee Knutson - 6 april 2017 21:26


Jag har fått den äran av att bli Team ryttare för Team Total! Den här presentationen ligger ute på facebook sidan "Funktionsfodret Primero Total": (mer om mina tankar kring att vara teamryttare/profilryttare och sponsrad nedanför bilden)   ...

Av Renee Knutson - 30 mars 2017 21:03

Jag är precis hemkommen efter två dagars träning på Fors Gård i Stockholm för Julio. Lika välbehövligt som alltid! Och det var alldeles för länge sen sist jag kom iväg.   Jag plockade med mig Alexander den här gången och första passet börjar so...

Av Renee Knutson - 26 mars 2017 20:50


Ibland är det väldigt roliga nyheter men får dela med sig av.   Jag blir sponsrad av och profilryttare för Equikraft!     Equikraft (www.equikraft.se) och Ulrika, som driver företaget, kom jag i kontakt med i samband med att jag hade sa...

Av Renee Knutson - 21 mars 2017 20:11

Årets första tävling gick av stapeln i söndags och var i Kalmar. Bägge pojkarna följde med ner och det blev en lång dag då Alexander startade tidigt i första klassen och Magnum placerade sig i bägge sina klasser som gick efter. Alex har inte vari...

Av Renee Knutson - 1 mars 2017 18:17

Jag tror att alla tränare har gemensamt att man till 99% stöter på samma problem hos ryttarna. Vissa problem som ryttarna själv upplever och andra som ryttarna inte vet om men som gör livet så mycket lättare med ridningen om man kommer tillrätta med ...

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards