Remont -  utbildar dig & din häst!

Alla inlägg den 30 oktober 2013

Av Renee Knutson - 30 oktober 2013 18:46

Ja kanske inte så väldans, men det känns lite så.

Jag lämnade en sadel från en elev till en annan för att prova och se om den kan tänkas passa. Jag har själv lånat en dressyrsadel från en elev som ville sälja den. Och jag har varit inne på att sälja min Kieffer Lusitano. Den passar hästarna bra, men inte min sits.

Hipps, happs igår så var den såld, väldigt snabbt och lätt. Till en annan elev.

Och jag blev med en Ludomar Didier Grand Prix istället.

Det är en väldigt stor skillnad på de här två sadlarna. Så här ser Kieffern ut:

 


Så här ser Ludomaren ut:

 


Sen får vi se när jag ridit in mig i Ludomaren om jag trivs till 100% i den eller inte. Det hela med sadlar är inte lätt. Dizzy och Magnum är väldigt tacksamma att hitta sadlar till och de kan dessutom ha samma sadel. Men min egen kropp verkar vara lite svårare.



Men idag fick jag och Charlotte besök av Maxime Boulet som säljer Bruno DelGrange sadlar.

Han skulle, om det gick, måttbeställa en dressyrsadel till Jaleoso. Det visade sig gå rätt så smärtfritt och nu är en sadel beställd (av Charlotte). Det var jätte intressant att se hur han kollade på sadel och häst och vad han utgick från. Och känslan av att Jaleoso inte kan ha en standardsadel känns väldit logisk nu även om han inte var så svår med sadel som jag trodde att han skulle vara. Han har en liten lustig böj på ryggen som behövde ordnas lite speciellt för och han är relativt bred vid manken, samtidigt som den sticker upp massor (han ser smal ut där), vilket gör att alla sadlar tippar ner/fram på honom eftersom han också har lite karprygg. Men med några millimeters fix här och där så verkar det vara löst. Jag och Charlotte trivdes tack och lov i samma sadelmodell och samma storlek. Så en Olympia i kalvskinn blev det:

 



Emma är på praktik hos mig denna veckan och vi har fått gjort en hel del och kommer få gjort en hel del till.

Sent i söndags kom jag hem med Pinot Blanco, en stor PRE valack som rör sig helt fantastiskt. Tror inte det finns många PRE i Sverige som kan mäta sig med honom. Han ska sättas igång och fullfölja sin inridning som blev avbruten av en skada som nu är utläkt.

Han och Alfonso delar hage och var glada att se varandra igen. I boxarna står han mellan Alfonso och Jaleoso...Alfonso, som ändå är nära 160cm, ser ut som en d-ponny och Jaleoso som är en plutt på 155cm ser ut som en liten b-ponny i jämförelse. Många som har frågat om Pinot står på bädd och de andra två inte gör det...men icke.

Han är en riktigt mysig kille som är som en stor nallebjörn (med enorm potential).

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7 8 9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards