Remont -  utbildar dig & din häst!

Direktlänk till inlägg 23 oktober 2013

Lite mer hoppning på schemat

Av Renee Knutson - 23 oktober 2013 12:25

Det har varit alldeles för lite hoppning på schemat på sistonde.

Inte så konstigt med tanke på att Magnum precis har fått lov att gå fullt ut pulsmässigt efter anaplasman. Han hetsar upp sig rätt bra i hoppningen och tycker att det är buskul = jag har inte kunnat hoppa honom sen han blev sjuk. Dizzy har inte fått lov att hoppa efter behandlingen för hennes pålagringar/inflammationer, men nu får hon lov och hon 'r ju en tjej som också älskar att hoppa och nu när hon inte hoppat sen i våras är hon lite lätt galen.

Jaleoso har satts igång efter sin hälta och efter det har det varit fullt fokus på dressyrtävlingarna för honom.


Men jag föredrar att blanda dressyren med bomträning och med ren hoppträning (och uteritter så klart) för att få så allsidig träning som möjligt och så klart att få så motiverade hästar som möjligt. Även om de flesta PRE kanske inte är så bra på att hoppa så verkar jag ha fått tre stycken med bra teknik och som dessutom tycker att det är extremt roligt.

Så idag blir det någon av hästarna som ska hoppa och samma sak imorgon. Eftersom jag ändå har hoppträningar i och med ridskolan så kan jag passa på att hoppa mina samma dagar så känns det inte lika meningslöst att dra fram alla bommar och hinderstöd.

Dizzy har jag tänkt ska få gå lite pay'n jumps under vintern för att se om damen kanske skulle kunna tävla lite i hoppning nästa år. Jag vet ju inte riktigt vart jag har henne kroppsligt ännu. Hon blir bara bättre och bättre, men det kan ju bli så att hon tål ridning fullt ut, men inte kan göra ökningar p.g.a pålagringarna och då ryker möjligheten att tävla vettigt i dressyr. Magnum och Jaleoso hade också mått bra av att få komma ut på andra ställen och hoppa under vintern. Så får jag mitt behov av att åka iväg och rida på andra ställen fyllt också.


Igår när jag red i ridhuset så såg det ut så här:

 


Ni ser Magnums öron i nederkant av bilden samt Sara som sladdar med sin bil och två praktikanter som växlade mellan att kratta längs med sargen och att högtryckstvätta sarg och väggar. Det var väldigt bra miljöträning och Magnum brydde sig bara enstaka gånger. Det som var läskigast var faktiskt när det kom en liten hårdare regnskur på taket av ridhuset.


Letade fram två filmer från i juni på nationaldagshoppningen med Jaleoso och Magnum.

Jaleos gick bara två väldigt låga clear rounder och 1½ månad senare på semestercupen hade han mer kommit på grejen med hoppningen och var mer framåt och hoppade bättre (då bara 80cm), men tyvärr blev det inte filmat då.


Magnum är betydligt mer erfaren när det gäller hoppning. På denna filmen har vi mest lite styrkeproblem (och lite problem  med rätt galopp). Han var också mycket bättre 1½ månad senare och han kommer bli riktigt kul att hoppa när han fått bygga upp styrka igen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Renee Knutson - 6 april 2017 21:26


Jag har fått den äran av att bli Team ryttare för Team Total! Den här presentationen ligger ute på facebook sidan "Funktionsfodret Primero Total": (mer om mina tankar kring att vara teamryttare/profilryttare och sponsrad nedanför bilden)   ...

Av Renee Knutson - 30 mars 2017 21:03

Jag är precis hemkommen efter två dagars träning på Fors Gård i Stockholm för Julio. Lika välbehövligt som alltid! Och det var alldeles för länge sen sist jag kom iväg.   Jag plockade med mig Alexander den här gången och första passet börjar so...

Av Renee Knutson - 26 mars 2017 20:50


Ibland är det väldigt roliga nyheter men får dela med sig av.   Jag blir sponsrad av och profilryttare för Equikraft!     Equikraft (www.equikraft.se) och Ulrika, som driver företaget, kom jag i kontakt med i samband med att jag hade sa...

Av Renee Knutson - 21 mars 2017 20:11

Årets första tävling gick av stapeln i söndags och var i Kalmar. Bägge pojkarna följde med ner och det blev en lång dag då Alexander startade tidigt i första klassen och Magnum placerade sig i bägge sina klasser som gick efter. Alex har inte vari...

Av Renee Knutson - 1 mars 2017 18:17

Jag tror att alla tränare har gemensamt att man till 99% stöter på samma problem hos ryttarna. Vissa problem som ryttarna själv upplever och andra som ryttarna inte vet om men som gör livet så mycket lättare med ridningen om man kommer tillrätta med ...

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7 8 9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards