Remont -  utbildar dig & din häst!

Alla inlägg den 9 oktober 2013

Av Renee Knutson - 9 oktober 2013 21:15

Idag när jag var ute i skogen på en skrittur med Magnum så ringde telefonen. Det visade sig vara en reporter som arbetar för flera gratis tidningar. Ni vet såna kommun tidningar man får hem då och då.

Hon ville intervjua mig och Sara om både det vi har på varsitt håll men också om den nystartade ridskoleverksamheten. Jätte roligt att de små företagen på landsbygden får lite uppmärksamhet och det var något denna reportern verkade brinna för.


Igår kom Ingebjörn till stallet och gick igenom Jaleoso så nu hoppas jag att han är hyffsat rak i sin höft. Han kommer komma en eller två gånger till för att få helt rätt på allt. Nu ska han promeneras med i två dagar, skrittas uppsuttet en dag och sedan ridas som vanligt efter det. Jag och Charlotte håller efter honom med vetekudde och massage två gånger om dagen eftersom musklerna blir extremt spända efter en sån korrigering. Jag tror att det är något så många inte vet och tyvärr är det inte många alternativbehandlare som säger till om det heller. Risken är stor att problemet återkommer om man inte hjälper hästen att mjukna i kroppen direkt efter behandlingen och fortsätter med den hjälpen ett tag efteråt. Detta är något som jag lärt mig av Sandra, som själv är väldigt noga med att värma hästarna innan hon korrigerar dom vilket också ger mindre risk för pålagringar och inflammationer. Men just nu är hon väldigt rund om magen (bebis på gång) och ger sig inte in på att korrigera hästar för tillfället.


Dizzy tog sina första språng över hinder idag sen i juni. Vi tog en vända över terränghindren och hon är lika cool som alltid och tycker det är lika kul att hoppa som alltid. Helt lugnt travhoppade hon första hindren och la sig sen i en stadig galopp och kom perfekt på alla sprången. Jag hoppas verkligen att den här damen tänker funka i kroppen för hon är himla rolig att rida även om hon har sina idéer. Just nu är hon kanske inte det roligaste i dressyren med en massa olater och en hel del muskelminne som säger att hon inte kan. Men visar det sig bara att hennes kropp kan så ska vi nog få rätt på det också...annars får jag väl fokusera henne på hoppningen och bara ha dressyrarbetet för att stärka m.m


Idag var jag och hälsade på Maria som har problem med ridrädsla och idag var hon för första gången ute och red utan att jag var i närheten mer än då och då. Kunde inte låta bli att ta en bild på dom i en väldigt vacker passage av gula löv. På hennes PRE hingst Amador.

  


Kvällen har ägnats åt att städa, diska, tvätta och plocka här hemma. Och fixa med pappren för augusti (harkel...något sent) och för september så att de kan skickas till Carina, som har Roths Redovisning.



Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7 8 9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards