Remont -  utbildar dig & din häst!

Alla inlägg den 8 oktober 2013

Av Renee Knutson - 8 oktober 2013 13:20

Jag har absolut inte en naturligt bra sits. Den sitsen jag har lyckats jobba mig upp till nu har jag jobbat hårt för och jag är långt från nöjd med den. Jag känner sällan att det fungerar runt höfter och lår. Jag är helt enkelt lite för "bullig" och kort där. Och har varit sen den vuxna kroppen börjat visa sig.

Jag vet att när jag tränade för Desmond så var han just inne på att de flesta tjejer måste flytta unden låren. Alltså att den får inte ligga bulliga in under låren så att de ligger mellan skelettet och sadeln, utan det bulliga ska vara bakom låret. Jag hoppas att ni förstår hur jag menar för det är inte det lättaste att förklara i skrift.

Han tog helt enkelt handen under låret och drog bak muskler och fet (i den mån det går) och så fick det ligga bakom. Och man kommer ju väldigt mycket närmre hästen på det sättet och kan komma djupare i sadeln. Men när man som jag är lite för kort runt höfterna och i själva lårmusklerna så innebär det att allt snart börjar krypa lite lätt uppåt igen och när det kryper uppåt (knän och skänklar) så kommer allt snart tillbaka och lägger sig under låret igen.


Alla har vi olika problem i sitsen, men jag är just nu duktigt trött på att alltid krångla med det här och aldrig få rätt på det. Så nu har jag skrivit upp flera stretchövningar som jag tänker göra två gånger om dagen i två veckor för att se om det kan hjälpa mig att känna mig helt bekväm upp i sadeln och få ordning på skänklarna.



På denna bilden sitter jag på Jaleoso som är extremt lätt att sitta på. Inte bara när det gäller hur han rör sig utan också hur han placerar ryttaren. Man sitter upp och sen sitter man helt enkelt så korrekt som man kan. Man behöver inte jobba för det. Men om man tittar på bilden så hade jag velat ta bort det bulliga under låret (lägga det bakom), vrida om skänkeln lite så att höft och knä är riktat mer rakt fram istället för ifrån hästen, öppnat vinkeln i ljumsken lite och låta underskänkeln komma tillbaka lite mer. Men jag vet att om jag gör det så sitter jag så i en sekund sen har allt fjädrat tillbaka igen för jag är helt enkelt inte så lång i mina muskler.


 

(Jaleoso är på bilden lite spänd och ofokuserad, därav att han är lite kort, lite "fel" i nacken och att jag sänkt händerna för att försöka hindra honom från att gå och titta på allt han gärna hade gått och tittat på)

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7 8 9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards