Remont -  utbildar dig & din häst!

Alla inlägg den 29 september 2013

Av Renee Knutson - 29 september 2013 19:45

Jaleoso och Dizzy var med och tävlade igår. Då gick KM i dressyr av stapeln.

Dizzy var enbart med för miljöträningens skull. Jag var helt inne på att om hon blev för spänd så skulle jag bara gå av banan och strunta i det. Innan har hon blivit så enormt spänd och uppe i varv att det knappt gått att rida henne och nu efter att hon är behandlad i ryggen och jag inte vet om hon är okej eller inte så tänker jag inte riskera något.

Hon är ju inte mer än igångsatt. Normalt rider jag kanske 20min skritt och 5min trav. I fredags la jag in första galoppfattningarna. Så eftersom jag inte ville anstränga henne mer bara för att hon skulle vara med på tävlingen så blev det ungefär så jag red. Skrittade fram ute, red några minuter i trav och fattade en höger och en vänster galopp på framridningen och sen red jag programmet och därefter av och skrittade av henne vid hand.

Hon var lite spänd och eftersom hon inte är genomriden ordentligt så blev det väl ingen höjdarritt egentligen, men hon tog sig an det hela med ett rätt trevligt lugn och gick på 58,8% (LC:1).


Jaleoso som ju bara varit igång ordentligt en vecka fick gå två klasser, även om jag var inställd på att bara rida en klass om han var trött. Och jag var ännu mer inställd på att han kanske skulle vara helt flippad så jag inte kunde vara med alls eftersom han inte gått en tävling på länge och han fick frispel på Lotties häst Nemo när vi tränade tillsammans med henne och Sara. Men Jaleoso skrittade lugnt ut till tävlingsplatsen och sa sen inte ett pip (förrän vi var klara, då pratade han lite med en häst). Han var så himla trevlig att ha att göra med så jag var helt lycklig.

Han gick klasserna (LB:2 och LA:3) helt okej, men var inte så framåt och vägvinnande som han normalt är. Han gav mig ett lite stumt intryck och var lite vinglig. Procenten var inget att hurra för egentligen: 61% i LB:2 och 56,2% i LA:3.

I LA'n var han bra trött i sista biten i galoppen, men innan det hade han inte känts trött alls, men när jag såg filmerna efteråt så förstod jag varför han kändes som han gjorde och varför han fick så låga procent. Väldigt trött bakkärra på den pojken, stum och stel. Han har helt enkelt en rejäl träningsvärk efter igångsättningen. Men han är som en liten gummiboll kombinerat med ål så det är fruktansvärt svårt att känna vad som pågår när man rider honom. Nu ska han få en vecka med mjukgörande, lättare arbete. Och sen får han gå med och tävla i laget på söndag.

Efter det har han tre veckor framför sig innan det är dags för att åka till Eksjö och finalen.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
September 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards